måndag 29 oktober 2007

Klara, färdiga....

...gååååååå!!!!

Imorgon öppnar IKEA! Det väntas trafikkaos och råder spänd förväntan över hur många besökare som kommer redan första dagen. Jag tänker inte vara en av dem. Riktigt så bråttom har jag inte.

IKEA kritiseras i de spanska medierna för att vissa priser här är 50 procent högre än i Tyskland. Kanske har det fått dem att åtminstone vilja hålla sig väl med en av få svenska medier i Spanien. Nu ringer nämligen deras pressagent i Madrid mig var och varannan dag för att fråga om jag fått deras senaste pressmeddelande, om jag kommer på pressfrukosten där och då, osv. Och nu senast var det "hej & kram" när han lade på.

10 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Haha, menar du J? Han fick en kram av mig per telefon ocksâ...var sâ glad över att han fixade en intervju till mig.
Sen fick jag minsann veta av direktören att det inte kommer att bli trafikkaos, sâ nu vet vi det
;-)
Fast folk kommer nog att trampa pâ varandra som pâ rockkonsert..

Carin sa...

anna malaga: javisst är det J, han är nog en riktig klippa, kul att man får bli glatt överraska ibland och inte bara klaga. Vad roligt att du fick intervju! Med en svensk? Eller talade holländaren svenska?
Ja, trafikkaos eller inte, jag åker ju i vilket fall som helst tåg, tänker jag inte vara först. Det känns som det kvittar. Jag ska gå dit mellan 14 och 16 någon dag när alla spanjorerna äter lunch.

Anonym sa...

Nu kan du köpa svenska godsaker där då. Kaviar, hårt bröd, godis. Allt man behöver som svenne i utlandet. Men vad vet jag. Jag är bara en svenne i svenlandet. Jag vill ha tapas. Dags att gå till Olé Olé...

/Malin

Thérèse sa...

Jag trodde faktiskt ni redan hade IKEA för det är ju ganska spritt i Spanien numera. IKEA i Madrid var alltid packat med folk och eftersom prylarna har samma namn över hela världen var det lite kul att höra spanjorer ibland försöka uttala namnen på prylarna. Visst var det trevligt med deras tienda sueca där man kunde köpa knäckebröd , ahlgrens bilar och kalles kaviar men dom hade ju missat det viktigaste , saltlakrits. Allt annat svensk mat och godis klarar man ju sig bra utan

KARLAVAGNEN sa...

OOOM ni har kontakter på IKEA därnere, så tipsa om att det finns massor med låånga skandinaver och holländare här som gärna vill ha sängar som är längre än standard storleken. IKEA i Madrid har jag redan provat med, men haciendose el sueco ni veet...
Antar att J är svensk, för spanjorerna ska ju envisas med "un beso"...

Carin sa...

Malin: Sånt där har vi ju faktikskt redan, svenskaffärer finns det gott om, även om jag inte går dit så vansinnigt ofta är det ju skönt att veta att om det krisar så... Nej IKEA är jag mest glad över för värmeljusens skull och för att det faktiskt inte finns någonstans man kan köpa billiga prylar till hemmet.
Ha så trecligt på Olé Olé :-)

therese: nejdå, inte... du vet, Málaga brukar vara sist med det mesta, i det här racet omsprunget av Sevilla som visst har IKEA sedan några år tillbaka, men där har jag faktiskt aldrig varit.

karlavagnen: ja, vi ska se vad vi kan göra ;)
Men nejdå, J är helspansk och dessutom i Madrid så vi får väl se om jag kan ge någon hint vid tillfälle! Korta sängar har man ju annars vant sig vid det hä laget, tur man har en hyfsat bred så man kan sova på diagonalen! :-)

Liisa sa...

Det går vilda rykten om att vi ska få ett Ikea här i Granada också, vid ett stort shoppingcenter som ligger nära mig ... Det vore ju perfekt, både för värmeljus och praktiska och roliga prylar och mat och sånt. Vi haaar ju inga affärer med svenska/finska varor här ju, vilket är tuffa bud för en finncrisp-älskare som jag;-) Glögg kan man ju göra själv, men finncrisp ... Det är en av mina absoluta laster här i livet, med kumminsmak till råga på allt;-) Wasabröd i all ära, men inte går det upp mot finncrisp inte.

Ikea i Sevilla är tydligen lika poppis som på andra håll. Vi har kompisar här som har köpt hela sitt möblemang på Ikea där.

Anonym sa...

Jag och delar av min svenska familj har nere hyrde en furgoneta som vi fyllde nar IKEA oppnade i Sevilla. 5 svenskar som saknat IKEA och tva spanjorer som tyckte vi var helt tokiga nar vi ville aka fran Málaga klockan 7 pa morgonen for att kunna hanga pa laset i Sevilla. Det har blivit fler hyrda minibussar sedan dess, men nu ar det slut med det! KRam

Carin sa...

Liisa: finncrisp... hmmmm... har aldrig hört någon som saknar, men någon ska vara den första! :-)
Hoppas ni får IKEA ni med snart! Jag har hört ryktas att vi ska få ett till på kusten, vi får väl se...

anonym: det verkar som spanjorerna hänger på låset de med, så skrattar bäst som skrattar sist... skönt slippa åka ända till Sevilla nu iaf! kram

Liisa sa...

Nej jag vet, det är lite unikt;-)

Fast jag är halvfinska och är uppväxt med finskt bröd, så mer spännande var det inte egentligen;-)