söndag 1 juli 2007

El Camino de los Ingleses - sommar i Málaga


Therese skriver om spansk film i sitt senaste inlägg. En av mina absoluta favoriter var verkligen en överraskning. Antonio Banderas är snygg, men en medelmåttig skådis, han passar definitivt bättre bakom kameran. När "El Camino de los Ingleses" (Summer Rain) med Banderas som regissör hade premiär i höstas, hade jag inte så höga förväntningar. Málagasonen Banderas är Málagason och som sådan tycker man om honom, men jag hade fått för mig att han nog skulle var lite ytlig. Jag kunde inte ha mer fel. "El Camino de los Ingleses" är storartad, vacker så det gör ont, poetisk och med ett fotografi som får en att vilja se den om och om igen. Jag såg den på bio i december och blev alldeles bergtagen. Igår kväll såg jag om den och var lika imponerad. Dessutom förstod jag vad de sa denna gången med hjälp av text. De talar nämligen en "malagueño" som inte är av denna världen, inte ens min väninna från Granada förstod hälften av dialogerna.

Titeln är namnet på en gata i Málaga och filmen utspelar sig en sommar i slutet av 70-talet. Den baserar sig på en novell av en annan Málagason Antonio Soler, som fick priset Premio Nadal 2004. Det är den sista, intensiva sommaren innan Miguel Dávila och hans vänner blir vuxna. Det är sex, vänskap, kärlek, våld, otrohet och sommar. Det är vackert så det förslår. Se den!

5 kommentarer:

Nadia sa...

Den har jag aldrig hört talas om, låter dock mycket intressant. skall se om den går att få tag på härhemma. Tack för tipset!

Thérèse sa...

Instämmer med Nadia , blev väldigt sugen på att se den nu , har aldri hört talas om den men ska koll om den går att få tag i här hemma

Carin sa...

nadia & therese: hoppas ni får tag på den, den är verkligen sevärd! Hoppas jag inte förstårt tjusningen nu bara, det värsta som finns är egentligen att se en film som någon lovordat allt för mycket.
Så jag tar tillbaka lite... den är okej ;-)

KARLAVAGNEN sa...

En sommar som slår mina vanliga somrar med myggbett, släkt och vänner , röjsåg och skånskt fika. Får väl titta på filmen men hålla för ögonen ibland också... Tack för tipset!

Carin sa...

karlavagnen: Ok, allt utom röjsåg låter ju härligt svenskt och väldigt mycket sommar! Men röjsåg..? Vad har man den till?

Du behöver inte hålla så mycket för ögonen, bara pyttelite på slutet, det är ingen våldsam film, bara ett klassiskt slagsmål som slutar okej. Eller var det kanske sexet du tänkte blunda för? ;-)