onsdag 21 november 2007

I Francos fotspår


Igår var det 32 år sedan Franco dog och inte mycket minner om hans tid i dagens Spanien. Tack och lov. På vägen upp till Madrid passade vi dock på att stanna vid ett ställe där hans minne lever i allra högsta grad, vägkrogen Casa Pepe i Ciudad Real. Det blev vårt enda stopp och vi åt lunch där, mitt bland flaggor, små statyer, planscher, allt med Francoanknytning. Det fanns till och med Francovin. Vi hade bestämt oss för att vi ville se det, men det kändes ganska märkligt och aningen obehagligt. Egentligen vill man ju inte direkt gynna ett sånt ställe, samtidigt är det för fascinerande för att inte se det med egna ögon om man har möjlighet.



7 kommentarer:

Thérèse sa...

Märkligt och lite obehagligt ställe. Jag hade också varit nyfiken och stannat. Jag har varit i Valle de los Caidos , jättekorset utanför Madrid där Franco är begravd. Inte samma sak som den där vägkrogen men ändå ett märkligt och lite obehagligt ställe.

Annars träffar man ju i princip aldrig spanjorer som längtar tillbaka till Franco-åren och hans parti falangisterna finns kvar men har väldigt få medlemmar och inget politiskt inflytandet.

Anonym sa...

Jag tyckte att det var roligt att det var "fasci-nerande"! :)

KARLAVAGNEN sa...

Var ni enda kvinnorna där? Valle de los Caidos har jag varit två ggr. Första gången tyckte jag det var obehagligt men sedan koncentrerade jag mig på utsikten. Fast jag är glad om jag kan skippa det stället överhuvudtaget.

Nadia sa...

Lustigt ställe. Undrar om gästerna överlag är francosympatisörer?

Carin sa...

therese: ja, ett mycket konstigt ställe, man funderade på om de andra gästerna som vi var nyfikna förbipasserande eller där av ideologiska skäl...

Nej, det är nog inte många som längtar tillbaka till Francotiden, däremot har jag hört fler än en säga att det var mycket som var bra, inte fascister, vanligt folk. Men så är det ju ofta, även diktatorer gör bra saker och konstigt vore väl om Franco inte lyckats med nåt på nästan 40 år.

anonym: ja, hehe, det var faktiskt ett intressant ordval :-)

karlavagnen: ja, när du säger det så... nej förresten, i restaurangdelen satt några sällskap med även kvinnor. Valle de los Caidos har jag aldrig sett.

nadia: ja, eller hur. Jag undrade det samma och faktum är att jag tror det, de allra flesta bilarna på parkeringen hade spanska flaggor i backspegeln eller som dekaler.

Anonym sa...

men gud! jag har också stannat på den där baren med min pojkvän och hans pappa mellan sevilla och madrid...hahaha de sa att de bara var tvungna att visa mig ett ställe, att jag inte skulle tro mina ögon!

Carin sa...

katten: Casa Pepe är nog väldigt känt bland spanjorerna, jag tror de flesta som varit ute och åkt lite passerat och titta in. Men visst är det en märklig plats?