torsdag 15 november 2007

Surkärring

Jag gnäller ju en del och ganska mycket på den spanska byråkratin. Ibland kanske jag tar Sverige som exempel på hur det kan vara när det fungerar. Egentligen är det ju inte så att jag tycker Spanien fungerar dåligt och Sverige alltid bra. Jag skulle ha precis lika mycket synpunkter på systemet om jag bodde i Sverige. Möjligen skulle jag beklaga mig över andra ting.
Bara så ingen tror att jag sitter här och gnäller på mitt nya hemland och glorifierar mitt gamla. Jag är bara en surkärring i största allmänhet.

Särskilt som jag just nu känner för att ta ytterligare ett sådant exempel! Men bara för att visa på skillnaden. För den är trots allt väldigt stor. Ni som följer bloggen och känner mig vet hur jag kan slita mitt hår för att få en intervju med en spanjor, eller för att försöka få information från en spansk myndighet. Ljusår bort från att Sveriges EU-minister Cecilia Malmström härom dagen kontaktade oss inför sitt Spanienbesök och frågade om vi vill ha en intervju. Vi mailade mitt nummer och hon ringde dagen efter upp mig på min mobiltelefon. Så lätt det kan vara när det inte är svårt!

6 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Just det! Det blir inte svårare än man gör sig. Spanjorer har en underbar tendens att i arbetslivet komplicera livet. Eller att typiskt gagga en massa och sedan när man får en syl i vädret så är det liksom. Ööö, vaddå? Dvs de har inte alls lyssnat utan kört sitt eget race. Inte alla är sådana men en hel del. Gärna gubbs i femtioårsåldern... Enligt min personliga erfarenhet...

Anna Malaga sa...

Jag hâller med dig, men är inte den där minsitern ovanligt trevlig och vältalig? Eller sâ har svenska politiker ändrats mycket pâ senare âr...

KARLAVAGNEN sa...

Ha, jag kanske skulle bli minister? Så himla trevlig och tjötig som jag är? Kommunikationsminister kanske?

Anonym sa...

Jag har funderat mycket på det där med skillnader och kommit fram till att jag nog helt enkelt inte jamfor. När jag flyttade hit var det som om jag nollstallde mig på något sätt och så pejlade jag liksom in omedvetet hur saker funkar. Och det fungerar annorlunda på manga satt, men ofta valdigt bra faktiskt, bara ... annorlunda. Visst, jag kan bli vansinnig över Telefonica (har också haft min beskarda del), men det ar liksom punktvis, riktat mot endast problemet, inte hur det funkar nagon annanstans.

Men det ar mitt satt att bemota saker och ting ...

Rebecka/Sevilla

Anne sa...

ibland måste man klaga, men när det verkligen gäller tycker jag att medelhavsmänniskor ofta är långt mer flexibla än nordbor.

Carin sa...

karlavagnen: ja det var det där med gubbs i 50-års åldern... hahahaha inga fler kommentarer just nu :-)
Och självklart ska du satsa på en ministerkarriär!

anna malaga: jo, hon var nog kanske inte helt representativ. Fast jag tror nog det finns fler som hon. Det går framåt!

Rebecka: Du har alldeles rätt, problemen är förstås punktvisa och för det allra mesta är livet bra. Men det är ju när man stöter på motstånd och blir frustrerad som man har behov av att avreagera sig och det är skönt att få andras kommentarer och syn på saken. Bra av dig att inte jämföra, det är säkert ett sunt sätt att ta sig an livet i en ny kultur. Samtidigt svårt då man är människa med alla sina erfarenheter och en referensram som är svår att helt bortse ifrån.

anne: ja, både och, människor som du och jag kan nog vara det, dvs vanligt folk. Spanska myndigheter och institutioner upplever jag dock inte som flexibla.