onsdag 14 november 2007

Telefånica

Efter en extremt segdragen och ångestframkallande process för att få till stånd Internet under mitt första halvår i Spanien, har jag inte bara latinskt temperament när det gäller telefon- och Internetbolag, jag förvandlas på två röda till en ilsken, tokig kärring när jag stöter på problem. Så när det blev klart att jag ska flytta i slutet av månaden tänkte jag vara ute i god tid för att beställa flytt av telefon och ADSL. Förra måndagen ringde jag Telefonicas servicenummer 1004 och förklarade att jag skulle flytta och behöver fungerande linje i mitt nya hem vid månadsskiftet. Jag fick veta att jag antingen kunde beställa flytt av linjen med det samma, vilket skulle betyda att den försvann från mitt nuvarande hem omedelbart, eller vänta tills jag hade flyttat och då skulle det dröja cirka 20 dagar. Det var de två alternativ som fanns. Alltså utan telefon och Internet i tre veckor hur jag än bar mig åt. Jag trodde inte mina öron och för att förvärra det hela ytterligare var linjen usel och det gick knappt att höra vad telefonissan sa. Så det slutade med att vi lade på.

Igår ringde jag igen, förklarade åter mitt ärende och fick samma besked. Linjen var lika dålig och jag kände mig lätt desperat. Utan föklaring, mitt i samtalet, som visserligen inte ledde nånstans, kopplades jag till en annan person. Bättre linje och trevligare bemötande. Bara att börja om från början. Plötsligt fick jag veta att det visst går att flytta telefon och Internet utan att förlora uppkopplingen, varken i gamla eller nya lägenheten. Eftersom telefonen står på företaget. Vilket jag noga hade förklarat redan för de två första personerna. Lika plötsligt kopplas jag åter vidare utan att veta till vem eller varför och får dra ärendet ännu en gång. Jag saknade en uppgift och fick ringa tillbaka. Denna gång lycklig innehavare av numret till företagsservice. Med en ny person inleder vi ifyllandet av uppgifter för att realisera ansökan. Samtalet bryts. Jag ringer upp igen, får tala med en ny person som till slut lyckas slutföra och vi skiljs åt som vänner.

Men hur är det möjligt att Telefonica, Spaniens motsvarighet till Telia, har landets sämsta linjer, för att inte tala om service och uppenbarligen även interninformation? Jag skulle faktiskt kunna låta bli att flytta bara för att få slippa tala med dem. De ger mig gåshud och krokodiltårar.

3 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

En gammal kompis till mig är en chef av nån sort på Telefonica. Ska fråga honom. Tar säkert några månader innan jag träffar honom men i alla fall.

Anonym sa...

Usch vad jobbigt! Tyvärr kan telebolagen vara nästan lika jobbiga här, typ glömma stänga av abonnemang, skicka räkningar till gamla adressen så man får inkassobrev etc. Ska flytta om drygt två veckor och måste börja fixa med sånt här jag med. Fasar för det!

Carin sa...

karlavagnen: Du får så gärna prata med honom, om inte annat för att se vad han säger. Något hopp om att Telefonica nånsin ska bli något annat än en mardröm har jag dock inte... suck usch och BLÄ!
Men nu ska jag inte tänka mer på det :-D

anna: Ja, kanske inte Spanien är unikt, jag vet inte... i sverige är det ju dck ingen stor grej att flytta, de bara kopplar om linjen på studs och så är det klart. Här tar det altså upp till en månad, om det fungerar, och de måste skicka ut en tekniker!