måndag 24 september 2007

Kvalitet skämmer bort

Mysiga mammadagar med samtal, shopping, god mat och bara vara tillsammans, följdes av ännu mer bara vara, njuta av lugn, mer god mat och vin i Tarifa. Faktum är att jag i denna miljö kände mig så inspirerad, koncentrerad och avslappnad att jag till och med, med ett leende satte mig framför datorn och jobbade några timmar.

Man borde komma hem till vardagen och behålla denna känsla av harmoni. Istället känner jag mig efter bara några timmar helt slut. Det luktar avgaser och tystnaden, och känslan av att hjärtat slår i den takt det ska, kan man bara glömma. Tills nästa gång. Om tre veckor ska jag tillbaka igen!


Två nätter på Cortijo de las Piñas utanför Tarifa.


Frukost i pation utanför rummet.


Ett glas vin på en strandrestaurang med solnedgång i fjärran.


Liten månskenspromenad runt vårt hotell.








Frukost på Kokko innan hemfärd.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Ville bara presentera mig och säga just hej;-) Alltså inte kommentera inlägget, men efter att ha tittat in på din blogg några gånger känns det väldigt ouppfostrat att bara "smygläsa ..! Så, encantada, mucho gusto, jag heter Liisa och bor sedan sex år i en by strax utanför Granada med man (spansk sådan) och hund (spansktalande hon också), men egentligen kom jag ner hit till Granada redan 1998, tio år nästa år huuu, ...;-) brukar jag retas med min man ... Jag försörjer mig som frilansöversättare, vilket jag trivs alldeles utmärkt med, framför allt för att jag kan sitta här nere i Spanien och jobba i 30 graders värme medan mina uppdragsgivare huttrar i septembersnålblåsten;-)

Grattis till en stimulerande, läsvärd och framför allt mycket mänsklig blogg!

/Liisa

Anonym sa...

Underbara bilder förresten, jag har inte varit i de trakterna faktiskt, men man får ju verkligen lust att ta en weekend där:-)

Anna Malaga sa...

Vad mysigt. Och vilket trevligt hotell, det ger verkligen en känsla av Andalusien "pâ riktigt".

Carin sa...

Liisa: Hej! jättekul att du berättar vem du är och jag blir alldeles rörd av dina ord. Verkligen spännande att få veta något om er som läser, ibland tror man ju mest att det är kompisar och familj.
Jag vi har det bra här nere, sommaren sitter i ett tag till, och även om jag faktiskt saknar svenska hösten vet jag ju att när den börjar i augusti blir vintern väääääääldigt lång...

En weekend i Tarifa kan jag rekommendera varmt! Det är ett mycket speciellt ställe där all stress rinner av en.

anna malaga: Hotellet är verkligen underbart, lyx när den är som bäst!

Liisa sa...

Javisst saknar man den svenska hösten ibland. Tänk en skogspromenad en klar och solig oktoberdag ..! Say no more;-)

Verbal Kint sa...

"Man borde komma hem till vardagen och behålla denna känsla av harmoni."

Ja, precis! Men hur gör man?

Thérèse sa...

Verkligen fint och vilket hotell väldigt typiskt andalusiskt. Precis som du gillar jag också Tarifa otroligt mycket men det var alltför längesen jag var där nu , tyvärr.

Carin sa...

Liisa: Mmmmm vad nice det hade varit! Men faktiskt var det så svalt i Tarifa att jag utan problem hade min skinnjacka på mig på kvällen, och på natten fick man minsann lägga över filt! Det var lite höstkänsla över det med! :-)

verbal kint: ja, hur fasen gör man? Kanske handlar det om att identifera vad det är som gör en harmonisk på dessa platser och ta med sig smådetaljer in i vardagen. Inte för att det någonsin kan bli det samma, men man kan lära sig vad det är som får en att slappna av och njuta. Det är ju inte meningen att dessa stunder ska vara minoritet i livet. Och så kan det handla om att få upp ögonen för att det är dags att förändra något i vardagslivet. I mitt fall tror jag till exempel att jag insett att jag inte längre vill bo mitt i stan.

therese: Tarifa är en unik plats på jorden, men finns kvar, så oroa dig inte, tids nog blir det dags igen :-)