onsdag 19 september 2007

Ordlös onsdag - Som på räls



Fler bidrag

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som om jag skulle kunna ha gått där, men det har jag nog inte.

Har aldrig varit i Tapaslandet.

Åsa sa...

Var är denna bild tagen? Det var ett imponerande bygge.

Åsa sa...

Ja men visst - som på räls :) Går det ff tåg där? Ser lite lätt rangligt ut :/

Anonym sa...

Plockepin? ;)

Anonym sa...

Du lär ju ha koll på vilka papper som man behöver fylla i om man vill bo + jobba i Spanien. Vore jättekul om du kunde blogga om det! :)

Pumita sa...

Ser ut som gränsövergången mellan Panama och Costa Rica, men det är det väl ändå inte? :)

Anonym sa...

Vad mycket stål. Vart går denna järnväg?

Nässelblom och choklad sa...

Häftig bild! Är det här man går vilse eller går det som på räls framåt?

Kent Filppu sa...

Där går det som på räls. Perfekt med sidostöd också om behöver ytterligare navigeringshjälp. :-)

Verbal Kint sa...

Oh! Vilken bild!

Anna Malaga sa...

Riktigt snygg bild!!

Carin sa...

guava: hmmm, nej, har du aldrig varit i Tapaslandet har du nog inte gått där, bron är i Málaga nämligen :)

åsa: Ja, det är fint med solen som strålar igenom balkarna. Bilden är tagen i Málagas hamn.

åsa: ja, och lite väl grönt, nej jag tror inte längre det går några tåg där.

mimo: ja precis hehe!

johanna: ska skriva en snutt om det snart, lovar! Snabbt svar är att du som EU-medborgare till att börja med bara kan flytta hit och börja jobba. Som anställd för ett spanskt företag får du automatiskt ett kort som bevisar att du har rätt till spansk sjukvård, Seguridad social, heter det. Det enda papper du behöver efter max 3 månader är att du skriver in dig i det sk utlänningsregistret hos polisen och får ett spanskt id-nummer, NIE.

pumita: nej, det inte så exotiskt, bara en liten snutt järnväg i hamnen i Málaga.

marianne: den går över floden Guadalmedina i Málagas hamn.

nässelblom & choklad: tack! det går som på räls! det är för ventral för att man ska kunna gå vilse... :)

kent filppu: precis hehe!

verbal kint!: tack :)

anna malag: tack så mycket! :)

Anonym sa...

Jag har bara tänkt att tillbringa där 2 månader nästa år.. är det onödigt att skaffa NIE-nummer då? Vad jag hört så blir skatten lägre med ett NIE-nr så det kanske man lika väl kan skaffa ändå? Kostar det något förresten?

Carin sa...

johanna: sorry jag dröjt med att svara, och jag hoppas snart jag får tid att skriva ett ordenligt inlägg som jag lovat. NIE kostar ca 7 euro och du får det automatiskt när du skriver in dig i utlänningsregistret på polisstationen i kommunen. Detta är obligatoriskt om du ska vistas mer än 3 månader i Spanien. du behöver det alltså inte för bara 2 månader, däremot skulle jag tro att din arbetsgivare kräver det om du ska anställas enligt konstens alla regler och få "vit" lön.

Läs mer här: http://www.sydkusten.es/showArchiveArticle.php?articleId=9191

Lycka till!

Anne sa...

Wow!