måndag 17 september 2007

Rygga på vift

Flygbolagen är dåliga på att betala ut ersättning till passagerare som råkat ut för försenade flyg eller förlorat bagage, läste jag i förra veckan. De använder kryphålen i lagen och gör allt för att slippa undan skadeståndskrav.

Min kompis Karoline åkte till Oslo från Barcelona med SAS den 12 augusti. När hon kom fram till Oslo var inte hennes packning med. Hon skulle direkt vidare till Bergen med tåg och bad dem att skicka väskan dit, men poängterade noga att hon bara skulle stanna till den 18 augusti. Hon hörde inget från SAS på hela veckan, hade inte en semesterkassa som tillät några större utsvävningar utan fick köpa nytt av det nödvändigaste och i övrigt helt enkelt gå runt och lukta illa.

Tillbaka i Oslo igen frågar hon efter väskan. Jodå den är på väg! Den kommer från Barcelona med samma flyg med vilket Karoline ska åka tillbaka till Spanien. Däremot kan väskan inte stanna kvar på flyget, rutinerna måste följas, väskan måste ut med övrigt bagage samtidigt som Karoline kliver på planet. Hon åker tillbaka till Barcelona, där är det fullt kaos på flygplatsen och ingen kan hjälpa henne. I Málaga några dagar senare får hon veta att väskan är i London. Nu börjar det bli riktigt roligt och jag undrar om ryggan snart ska börja skicka vykort som trädgårdstomten i Amelie. Men nej, Karoline fick klara sig utan hälsning.

Efter en dryg månad på resande fot återvände ryggan till Málaga i lördags 15 september. Vi tog emot den av en mycket trevlig budkille som överlämnade den på Calle Larios. Karoline var lite orolig eftersom hon hade mat i väskan. Och, det var ingen trevlig syn kan jag lova! Hon hade bröd, ost och morötter överst i väskan (som tur var), nu med ett tillskott av en mängd vita maskar som hade haft party all night i över en månad.

Slutet gott, allting gott, väskan kom i alla fall i rätta händer innan Karoline ska ut och resa igen nästa vecka. Men man undrar lite hur flygbolagen fungerar.

9 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Ha det är la inget eller joo det är det. Jag väntar TÅÅLMODIGT på svar från Iberias kundtjänst om min mors bagage i Februari 2007 som de hade bort, och sedan skickade till en liten flygplats och jaa the rest is history. Haciendose el espanis borde det heta - OLE!

KARLAVAGNEN sa...

PS: Synd att kompisen inte gillar att fiska - hon hade kunnat återanvänt dem som agn... Maskarna alltså inte SAS anställda!

Carin sa...

karlavagnen: du ska då alltid vara värst! Är din mors bagage fortfarande borta?!!
Och angående maskarna, hahaha, ja, man ska ju åetranvända, men de var väldigt små... :-)

Miss Marie sa...

ja gud, sas kan man inte lita på vad det gäller bagage! vet inte hur många gånger de har tappat bort bagage! man tycker ju inte att det vore så svårt i och med att varje väska har en såndära kod, men likväl kommer de överallt utan till just den plats där man själv är! märkligt... :)

Carin sa...

marie: ja, verkligen underligt... en sak är ju att det blir fel ibland men oförmågan att ställa tillrätta är det som förvånar mig mest. Impinerande var när de sa till min kompis att "nej, det står i våra papper att väskan nu finns i Málaga så nu har vi lämnat fallet", trots att väskan inte hade levererats och ingen visste VAR i Málaga den fanns...

Thérèse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Thérèse sa...

KLM har faktiskt lyckats ha bort en väska för mig som jag aldrig fick tillbaka. Flög från Malaga till Göteborg via Amsterdam med dom för 7 år sen. Dock fick jag lite pengar av dom som skulle täcka värdet av väskan och innehållet men det dröjde mer än ett halvår.

Annars har alltid mina bortkomna väskor kommit till rätta ganska snabbt. Oftast dagen efter.

Usch maskar lät äckligt

KARLAVAGNEN sa...

Väskan kom till rätta efter en vecka.
Vara värst? Nä jag är stundtals ganska ödmjuk!

Carin sa...

therese: usch vad störigt! det är ju inte bara det att man vill ha ersättning, det kan ju finnas grejer som inte går att köpa nya heller... otroligt att de ska kunna gå upp i rök helt. Men visst, det är väl ändå undagsfall får man hoppas.

Ja maskarna var inte att leka med! :-S

karlavagnen: haha ok :-)