onsdag 26 september 2007

Ordlös onsdag - Förbjuden fisk



Fler bidrag

15 kommentarer:

Della sa...

Hur hamnade dom sådär? Fiskberg, liksom. Och hur stannade dom kvar så?

Carin sa...

delavij: roligt hur ögat kan lura en, fiskarna ligger i en hink. Jag fick dem i samband med att jag intervjuade en fiskare häromdagen, "salmonetitos" som är förbjudna att säljas då det inte är meningen att de ska fångas förrän de växt till sig lite.

Boel sa...

Jag tycker bilden är intressant. Jag tycker fisk är intressant. Och dessutom är det gott. Lagade du fiskarna? Alltså lagade en maträtt?

Admin sa...

Kul ögon-lurare! Fast synd om fisken som är skyddad men ändå fångas.

Sarah sa...

Vad är det för slags fisk?

Carin sa...

boella: ja, fiskar är rätt coola, framför allt är det väldigt gott! Jag gjorde ett en ganska bra nybörjarförsök att tillaga fisken, den ska egentligen mjölas och stekas i olja men då min glutenallergiska mamma var på besök fick det bli utan mjöl. Fisken gick sönder och det blev mer som en soppa av alltihop, men väldigt gott med lite citron över!

maleé: Ja, det är synd såklart, de fångar dem dock inte med mening. Fiskaren sa att de kommer med i nätet och att de var döda och därför slänger de inte tillbaka dem. Fast det vet jag inte säkert om jag tror på...

sarah: Salmonetitos (små salmonetes) heter de på spanska - mullus på svenska. Det har jag dock aldrig hört talas om... Men en tit på Wikipedia visar att det visst heter så http://sv.wikipedia.org/wiki/Mullusfiskar

Miss Marie sa...

oj, om jag fick en hink med sana dar sa vet jag inte om jag skulle veta vad jag ska gora med dom! :)

Anonym sa...

Salmonetes låter mycket godare än Mullos!
/Richard

Anne sa...

Ibland behövd ordlösa dagar och bildfyllda dagar istället. Har också haft en del sådana.

Thérèse sa...

Häftig bild även om jag tycker att otillagade fiskar ser lite läskiga ut om man inte möter dom när man dyker eller kikar i ett akvarium förstås. Jag vet absolut inte vad jag skulle göra med en hink såna. Har svårt att tänka mig att jag skulle veta hur man rensar och preparerar en färsk fisk men det går väl att lära sig.

Åsa sa...

Vad blev det av dom, något gott hoppas jag;)

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om Mullusfiskar..jag tycker att de ser ut som sardiner eller nåt.

Anonym sa...

Jag tyckte dom såg ganska stora ut ändå, men det är lätt att bli lurad av ett foto.

Jag är lite ambivalent när det gäller fisket, älskar "pescaditos fritos", men man borde ju avstå med tanke på hur havet utarmas...

KARLAVAGNEN sa...

Carin! Salmonetitos låter som perfekt namn till en acapella grupp, vad sägs... Ska vi slå oss ihop några stycken och starta en? Los e'salmonetitos. Lätt rosa i huden precis som alla guiris på playorna som kastar sig i havet (apropå att man inte kunde kasta dessa firrar tillbaka i havet). Nä, nä... Jag får väl gå och jobba istället då!

Carin sa...

marie: det visste inte jag heller! som tur var förklarade fiskarna mycket pedagogiskt vad jag skulle göra, och det var inte så svårt. Bort med huvudet, doppa i mjöl, steka i olja.

Richard: Ja, verkligen! Mullos låter som en konstig svampsjukdom eller nåt :-)

anne: Ja, ordlösa dagar är sköna ibland! Det är Nejma i Marockos förtjänst. Var med nästa onsdag vetja!

therese: ja, du är väl vegetarian så jag kan tänka mig att det ser lite slajmigt ut. Jag tycker inte rå fisk är särskilt äckligt att ta i eller se på, då finns andra djur som är värre. däremot har inte jag heller en aning om vad jag ska göra med ett helt djur, dessa småfiskar var dock lätta att rensa!

åsa: ja, gott blev det men inte riktigt som det var tänkt kanske. Som sagt, mamma är glutenallergiker så det fick bli steka i olja utan mjöl. Det bidde mest soppa av alltihop, men smaken var finfin!

Marianne: nej, inte jag heller, jag tror inte att det är så vanligt i Sverige.

Mimo: de här firrarna är en 5-7 cm långa och borde fått stanna i havet så klart. Men man behöver ju inte generalisera, en del fisk är ju bra att man fångar en del av. Men man borde väl bättre ta reda på vilken...

karlavagnen: en strålande idé!!! :-) när börjar vi öva? Öh... bara en sak, en detalj, måste man kunna sjunga..?