fredag 7 september 2007

Snart, snart, snart...

...öppnar IKEA i Málaga! Äntligen! Den 30 oktober. Igår gick de ut med datum och jag börjar nästan tro att det faktiskt är sant. Det har varit på gång så länge och bygget skjutits upp och försenats så många gånger att man knappt vågar tro det. Men jag har sett det. Passerat med tåget förbi Plaza Mayor. Där ligger den välkända blåa byggnaden med de gula bokstäverna. Så jodå, öppna kommer det med all säkerhet att göra. Åtminstone innan jul.

Och vem kan väl önska sig en bättre julklapp?

Det handlar säkert lite om nostalgi och nationalism men framför allt handlar det om att det inte finns någon motsvarighet till IKEA i Málaga. Här finns bara dyra möbelaffärer eller billiga "Todo 100" (typ allt för 100 pesetas) med vansinnigt osmakliga prylar, alternativt varuhus där man kanske kan få tag på en del grejer även till hemmet. Det närmaste skulle möjligtvis vara ZARA Home, som jag gillar, men deras utbud är inte så stort.

Jag längtar så efter att gå en tur på IKEA för att för nästan ingenting köpa snygga, designade lampor, roliga köksprylar och framför allt VÄRMELJUS som inte slocknar efter en kvart. Jippie! Heja IKEA!

(Ganska populärt bland spanjorerna också för den delen: 25 000 har sökt de drygt 500 utlysta platserna.)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka är att ha IKEA nära när man bor utomlands! Det känns lite som att komma hem när man åker dit. Min lillasyster jublar över att de öppnar i Malaga, hennes kille har köpt en lägenhet i Granada som blir klar om ett år typ och då ska hon få inreda och utan Ikea skulle det bli svårt. Hoppas du kan få det riktigt mysigt hemma nu (och glögg kan du ju få lagom till jul också!)

Carin sa...

anna: ja, det är verkligen lycka! vilken tur för din syster! Hon kommer precis rätt i tid!
Glögg och sånt hra jag visserligen kunnat köpa redan på Tre Kronor, svensk mataffär i Fuengirola, men det är ju inte fel att man får fler alternativ och dessutom lite närmare Málaga!

Anonym sa...

Ja visst ja, har inte hängt så mycket i södra spanien så jag glömde att det är massa svenskar där. Bra att ha svensk mataffär ibland i alla fall när man saknar grejer.

Carin sa...

anna: nej, här nere i södern lider vi ingen brist på svenska grejer för den som så önskar. Det finns alltifrån svenska tandläkare, banker och försäkringar till svenska restauranger, kaféer och mataffärer. Och visst kan det vara kul att nån gång ibland köpa svenska grejer, även om det faktiskt inte är så ofta som jag saknar nåt särskilt.

Anna Malaga sa...

Japp! Härligt! Jag tänkte vara med och bli trampad pâ vid öppningen.
Spanjorerna har inte alls fattat vitsen med värmeljus. Precis som om vi inte fattar vitsen med pipas...

Carin sa...

anna malaga: vad säger du, jag har visst fattat vitsen med pipas! knaprar och spottar gladeligen så fort jag får tillfälle, tjurfäktning, fotboll, Semana Santa, osv :-)