måndag 27 augusti 2007

Hösten i min kropp

Det är likadant varje år. Slutet av augusti, ferian är över och för mig sommaren likaså. Termometern visar på 30 grader, stränderna och strandrestaurangerna är fulla, fläkten går på högvarv hemma. Men i min kropp är det höst. Den vill dricka te, känna den klara, höga höstluften, njuta av träden som ändrar färg, känna pånyttfödelsen. När jag var liten var det nu höstens postorderkataloger damp ned i brevlådan, Ellos, Josefsson och HM. Nytt pennskrin och omslagspapper till skolböckerna inhandlades. Kompisarna var som nya och efterlängtade efter två månaders sommarlov. Allt var spännande och pirrigt igen.

Men jag får vänta. Hösten kommer till Málaga i mitten av oktober och den är aldrig det samma som i Sverige. Svensk höst är nog det jag saknar mest. Så det är nu jag läser September av Rosamunde Pilcher, drömmer mig bort till långa varma bad, whiskey och brasor i öppna spisen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman!

Jag kan ge dig allt det!
Brasa, bad, eget rum, whiskey o mys.Så småningom ska vi renovera ett rum och göra det till whiskeyrum, får se när det blir.Det är inte högprioriterat.
Här hemma känns det som den första höstdagen idag.
Det var bara 15 grader när jag gick till jobbet. Brrr.Men ack så myysigt!Jag äälskar oxå hösten!
Kram Angelica

Carin sa...

Angelica: Åh, jag kommer NU!!! Vad lyxigt det låter! Höst är mys, även om man ju tyvärr tröttnar efter ett litet tag... men det gäller att hitta sånt som gör att man njuter av det. Stor kram på dig!

Anonym sa...

Det är lätt att bli nostalgisk när man är i varma spanien :-) Inte lika kul när det ena dagen var ganska ok 20 grader som nästa dag blev 12 och snålblåst... Hösten (eller vintern?) kom lite väl snabbt och tidigt, jag hoppas att det är tillfälligt (termometern står i skrivandets stund på 8 grader, jag jublar inte).

Carin sa...

anna: Nej, jag vet, hösten är väldigt romantisk på håll. Man tänker på de där kyliga, soliga höstdagarna med hög, klar luft och träden som är gröna-gula-röda. Men de där dagarna är ju ganska få... Fast jag står fast vid att jag älskar svensk höst, jag gjorde det innan jag flyttade till Spanien och gör det fortfarande. Det är enda gången på året jag verkligen längtar till Sverige.

KARLAVAGNEN sa...

Hösten har kommit till södra Sverige, och är på g i NL!!! Fredag styr jag kosan söderöver iiigen!!! ha det gott!

Carin sa...

Karlavagnen: Mysigt, då får du lite höst innan du är hjärtligt välkommen tillbaka till sommaren och värmen! Jisses vad vi har svettigt just nu...