tisdag 14 augusti 2007

Mamma, är lik sin mamma...


Jag blir allt mer lik mamma. När min lillebror var liten spelade han fotboll och mamma hejade alltid på dem som höll på att förlora, oavsett vilket lag det var. Hon tyckte synd om dem.
Igår var jag på tjurfäktning. Det var en enligt experterna mycket dålig sådan, åskådarna blev besvikna på både tjurar och matadorer och visslingarna (i det här sammanhanget inte något positivt) och buropen haglade stundtals. Och jag tänker att hur fasen ska man kunna lyfta sig och avsluta något som börjat fel, på ett bra sätt, när man står i en ring omgiven av tusentals människor som buar ut en?
Presidenten, igår "una presidenta", som ger klartecken för de olika momenten, godkände inte publikens krav på att "El Juli", den ende som gjorde en god insats, skulle få tjurens två öron som troféer. Åskådarna visste inte till sig av frustration och buade och skrek "fuera, fuera" under säkert 10 minuter.
Sånt gör mig illa till mods.

Så undrar ni kanske, tjuren då? Blir jag inte illa till mods över djurplågeriet? Både ja och nej. Ibland. Jag är varken för eller emot tjurfäktning. Det är fascinerande och jag tycker om att gå med någon som är engagerad och förklarar vad som händer. Mitt möjligen begränsade resonemang går ut på att jag äter kött, alltså tycker jag det är okej att vi dödar djur. Det viktigaste för mig är hur djuren har det medan de lever. Tjurfäktningstjurarna har det mycket bra ända fram till den sista halvtimmen i sitt liv. Många djur i Sverige och andra länder slaktas på en sekund men har dessförinnan lidit under hela sitt liv. Det är för mig mycket, mycket värre.

4 kommentarer:

Nadia sa...

Själv hör jag till dem som gillar och är lätt fascinerad av tjurfäktning. Att närvara vid en tjurfäktning vid las ventas i Madrid är onekligen en speciell och häftig upplevelse, själv gick jag faktiskt rätt ofta och antar att det är kampen mellan liv och död som jag finner så tilltalande. Bäst är när tjuren lyckas stånga tjurfäktaren:) Helst skall det ju vara kamp på lika villkor.

Fast argumentet som man så ofta hör från aficionados som vill rättfärdiga företeelsen om att tjurfäktningstjurarna har ett sååå bra liv ända fram till att de kommer in på arenan medan boskap som avlas fram till att bli föda för människor inte har det, tycker jag är tätt meningslöst. Tjurfäktning är och förblir djurplågeri, knappast något man behöver sticka under stolen med.

Anna Malaga sa...

Jag håller med dig angående svenskars hyckleri. Själv skrev jag ju också ett inlägg förra året, som jag fick en del roliga kommentarer på. En startade en hel blogg för att kalla mig djurplågare - kanske lite överambitiöst, men i alla fall.

Jag är defintivt emot tjurfäktning och annat djurplågeri ute i byferiorna. Vi borde kunna festa utan att blanda in dödande och plågande av djur. Men det dolda djurplågeriet är mycket värre, och det väljer vi att blunda för.
Måste skriva vidare om detta också..

Thérèse sa...

Jag tycker tjurfäktning är ganska blodigt och otrevligt. Trots att jag har suttit och sett det med spanjorer som förklarat en massa har jag inte någon bättre förståelse för det. Tre gånger har jag blivit bjuden på tjurfäktning men faktiskt tackat nej för jag tror inte jag skulle klara att se det "live" , tycker det jag sett på TV varit tillräckligt äckligt.

Men jag håller med dig att tjurarna har ett bra liv innan dom förs till arenan. Ett bra mycket bättre liv än svenska djur som föds upp i "djurfabriker" för att skicka till slakterier.

Carin sa...

nadia: Ja, Las Ventas ska ju var nåt i särsklass, går inte att jämföra med kustens arenor säger de som vet. Vore kul att gå nån gång.

Givetvis har du rätt, tjurfäktning är förstås djurplågeri, däremot så tycker jag att det är relevant att ta med i sammanhanget hur tjurarna behandlas fram tills de ska dödas.

anna malaga: oj, ja det var ju verkligen ambitiöst! Men varför kallade de dig för djurplågare om du är emot tjurfäktningen?

therese: Det är blodigt, läskigt och sorgligt, men en massa annat också. Jag ser inget nöje att se tjurfäktning på TV, i verkligheten däremot är det så mycket mer. Men jag tror att jag delvis distanserar mig även om jag mycket väl vet vad som pågår, jag blir till exempel inte direkt imponerad av tjurfäktaren som bara genom att ställa sig framför tjuren har gjort något de flesta inte skulle våga. Jag fattar nog inte riktigt allvaret i det hela.