tisdag 12 juni 2007

Fyra dagar i Sverige


Tack vare en fin kontakt fick jag flyga cockpit från Málaga till Köpenhamn. Hur häftigt som helst!


I Köpenhamn lunchade jag med en kompis och njöt en stund av klassiskt skandinaviskt solbeteende - en timme i gröngräset på lunchrasten. Och brände mig naturligtvis på kuppen.


Kände mig verkligen som en utlänning när jag fascinerat började fotografera alla cyklar. Jag har nog förvandlats till en malagueña!


Efter att bara ha åkt till Sverige vid jul de senaste åren, förbluffades jag av grönskan. Ängelholm i sommarskrud var ett kärt återseende.


Mammas lilla trädgård stod i full blom och där serverades jag nypotatis, sill och svenska jordgubbar med grädde!


Sa jag att det var gröööööööööönt!


I fredags var det dags för lillasysters student. 500 ungdomars kompisar och familjer väntade i sommarvärmen med sina plakat på att Parkskolan skulle slå upp sina portar.


Och så stormade hon ut, lilla syster yster som blivit stor. Under champagne- och glädjerus sjungandes "Fy fan vad vi är bra".


Hem transporterades hon i båt, fast på land, tillsammans med klassiska lövade cabrioleter, släpvagnar och cykelkärror drog de genom staden.


Jag hann med en cykeltur med mamma också, Vejbystrand-Ängelholm tur och retur.


Och njöt ännu mer av den svenska sommaren från sin bästa sida.


Och vinden som blåste i håret.


Ett dopp i havet och några timmar på stranden.


Och god mat med familjen på Malens krog i Båstad.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!

Anna Malaga sa...

Aaaahhh, jag tror jag dör! Vad härligt! Och grönt som sagt.
Vad häftigt att âka med piloterna!! Fick du brillorna som tack? ;-)
Verkligen kul att se bilder.

Anonym sa...

Coolt att flyga i cockpit! Ser ut som du har haft det jättebra. Det var verkligen en underbar helg i Skåne! Är du från Ängelholm från början eller? Jag växte upp på landet mellan Helsingborg och Ängelholm.

Carin sa...

karlavagnen: Tack så mycket!

anna malaga: Ja, visst ser det härligt ut! Det var häftigt att åka med piloterna, mycket roligare än att sitta inklämd där bak. Och brillorna... hehe, nej, de har jag köpt på apoteket :-)

anna: Ja, det var verkligen coolt! Och visst har jag haft det bra! Du med förstår jag, härligt! Jag är inte från Ängelholm men vi hade sommarstuga i Vejbystrand i många år och sedan flyttade vi dit från Lund när jag började gymnasiet, så jag tog också studenten där.

kantorn sa...

Jag vill också flyga i cockpit!!! Men att känna några flygvärdinnor på Spanair ger också vissa fördelar så jag ska inte klaga.

Carin sa...

kantorn: ja, det rekommenderas varmt! Jag hörde om en kvinnlig pilot på SAS, du får väl flirta in dig hos henne ;-)
Annars är det ju inte heller fel att vara polare med flygvärdinnorna!