torsdag 28 juni 2007

Statligt körkortslån

Spanska Vägverket (DGT) erbjuder ungdomar mellan 17 och 25 år att ta körkort för en euro per dag. De får låna mellan 500 och 1 000 euro helt räntefritt. Min första tanke var, varför satsa en massa pengar på att ungdomarna tar körkort när de inte ens har råd att flytta hemifrån? Och varför uppmuntra till bilkörning i tider av klimatförändringar och gigantiska problem med att uppfylla Kyotoprotkollet? Men sen läste jag lite till och såg att de måste gå en särskild trafiksäkerhetsutbildning. Och det är ju bra att man med lånet också kan sätta upp villkor som kanske leder till färre trafikdödade. Så jag bestämde mig för att det ju faktiskt är ett väldigt fint erbjudande!

Även om jag fortfarande tycker att bostads- och studielån borde varit högre prioriterade.

3 kommentarer:

Anonym sa...

a´meeen Byggare Bob... Har du glömt att du är i Spanien? Bostadsbidrag etc hade ju varit looogiskt...
Kan de erbjuda samma till alla tanter i Porsche Cayenner som kör sina glin till skolan varje dag också? Vräkiga bilar och ofta okunniga förare dessvärre - peligrooosooooo!

Anonym sa...

Det bor en rejäl NTF:are i dig Carin. Monica Öhman hade varit stolt över dig.

/Mickel Räv

Carin sa...

karlavagnen: Ja, du har så rätt så... hehe, men jag menar, när det ändå gör något bra, kunde de ju göra det ännu bättre, dvs i rätt ordning... Ja okunniga bilförare i vräkiga bilar är farligt, särskilt som de är så stora att de krossar vilken liten Seat som helst utan att blinka.

Mickel Räv: hehe, hmmmm, jag undrar det, men visst sitter en del i ryggmärgen, men lite spanjoliserad är jag nog trots allt :-)
men det talar jag inte högt om!