fredag 1 juni 2007

Ska vi baka sandkakor?

Damm, damm och åter damm. Jag skulle lätt kunna dammsuga min lägenhet två gånger om dagen. Och då är jag faktiskt inget städfreak. Fråga min mamma. Men sommar i Málaga innebär extremt torr luft och damm som fastnar alltifrån i näsan till på bokhyllan. Och då talar vi om ett dammlager som kräver minst två veckor i Sverige för att gro till sig. Här räcker det med två dagar.

Dessutom är min lägenhet lite speciell. Väldigt fin med träbjälkar i taket! Men med cement däremellan och ingen isolering. Normalt sett trillar det ganska mycket smågrus ned på golvet och i sängen. När det regnar och är fuktigt får jag ro. Då håller sig cementen på sin plats. Men nu fullständigt rasar det grus och småsten. Jag sover i en sandlåda och har ständigt småsten mellan tårna eftersom jag trivs barfota till spanjorernas förundran.

Jag skulle kunna hänga upp ett tygskynke, men jag trivs ju med att ligga och titta upp på bjälkarna när jag vaknar på morgonen. Nej, jag får nog stå ut. Och fortsätta dammsuga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack och lov att jag inte är ensam om detta. Trodde jag höll på att bli tokig! Bor precis utanför Madrid och har varit en byggarbetsplats utanför huset och jaa, spanska hus är ju långt från täta... Du får ha lite 1000 och en natt tema i sovrummet (exotisk öken)... Sand i sängen låter inte idealiskt i vissa lägen...

Anna Malaga sa...

Just det - sand. Jag bor ju vid stranden, sâ det blir ännu värre. Och man kan ju inte precis stänga fönsterna heller..

Carin sa...

karlavagnen: inte håller du på att blo tokig inte, damm får man vänja sig vid, byggarbetsplats eller ej. 1000 & 1 natt-tema kanske inte vore så tokigt. Får fundera mer på dem :-)

anna malaga: ja, kan tänka mig att det blir sandigt hos er. Å andra sidan slipper ni kanske en del av dammet som uppstår i städerna, uppblandat med avgaser och annat gojs.