onsdag 13 juni 2007

Uppochnedvändavärlden

Förutom att den svenska grönskan överväldigade mig, förvånades jag över en annan sak under min vistelse i Sverige - väldigt många saker var billigare än i Spanien. Resten var ungefär lika dyrt. Jag köpte exempelvis schampo och balsam, samma märke som här men för en fjärdedel av priset. Tåg och buss är jämförelsevis billigt, 86 SEK Helsingborg-Köpenhamn. Bara att åka mellan Málaga och Marbella kostar nästan 5 euro. En stadig lunch med dryck och kaffe får du i Sverige för 60 SEK, i Málaga räcker det möjligen till en öl och någon liten tapas.

Med tanke på att lönerna i Sverige är betydligt högre och hyrorna på samma nivå som här kan man ju börja undra om man verkligen befinner sig på rätt plats. Å andra sidan flyttade jag inte till Spanien för att förbättra min ekonomi. Och det positiva är ju just att det blir roligare att turista i Sverige.

3 kommentarer:

Thérèse sa...

Det har jag också upptäckt. Spanien är inte så billigt som man tror. I Madrid är dessutom hyrorna hysteriska. Så här tjänar man mer , bor billigare och ganska många varor kostar ungefär lika mycket en del t.o.m mindre. Alkohol , färska grönsaker på torget och tobak tillhör väl det som är mycket billigare i Spanien

Anonym sa...

Just därför impulsköpte min pojkväns föräldrar en sommarstuga här i Sverige efter att bara ha varit här i 5 dagar!! De och vi har redan andra kompisar som är intresserade av att också köpa hus här... De tycker att Sverige är ett paradis, så tyst och lugnt under sommaren (förutom myggen)och undrar hur det är möjligt att en sommarstuga kan kosta lika mycket som ett garage i Madrid!! Hehe nu är det Sveriges tur att få en invasion av spanska turister under somrarna.

Carin sa...

therese: Ja, alkohol, cigaretter är ju fortfarande betydligt billigare, och frukt och grönsaker oftast även om priserna på ganska mycket ska ha gått upp. Många skyller ju fortfarande på euron men jag tror att priserna gått upp ganska mycket sedan jag kom till Spanien för snart fyra år sedan och då hade de ju haft euro ett tag.

katten: Oj, wow, vad häftigt! Jag tror som du att Sverige kommer att få allt fler turister, särskilt från Spanien, det är prisvärt, lätt att ta sig till och ganska annorlunda.