tisdag 5 juni 2007

Småpojkar på allt för mäktiga positioner

ETA:s så kallade vapenvila bryts från och med midnatt. I själva verket upphörde den givetvis den 30 december, vid attentatet på Madrids flygplats då två personer omkom. Nu utlovas en ny våldsoffensiv. ETA är sura för att Zapatero inte bryr sig om dem tillräckligt. Oppositionsledaren Rajoy och hans parti PP är sura för att Zapatero över huvudtaget bryr sig om ETA och har tjatat och gnällt så man får sår i öronen om att man inte bör fredsförhandla med terrorister. Jag skulle inte vilja vara i Zapateros kläder. Ett jäkla tjafs är vad det är.

Innan jag kom till Spanien visste jag inte mycket om ETA, men i Sverige uppmärksammas generellt sett alla "frihetskämpar" som just sådana, och min något suddiga uppfattning var väl att om de vill vara fria, varför inte? Misstänker att många svenskar tänker just så. De glömmer bort att ETA dödar för att få sin vilja igenom och att långt ifrån alla basker vill leva i ett Baskien som inte tillhör Spanien. Demokratin har faktiskt redan sagt sitt i och med att majoriteten röstar på spanska partier.

Läs fler aktuella inlägg om ETA Sydkusten, Anna Málaga, Thomas Gustafsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte roligt alls om ETA ska börja härja vilt i sommar. I vår lilla by i katalonien känner jag mig ganska säker (även om vi för 3 år sedan fick utrymma stränderna ett par gånger pga hot från ETA, men det visade sig vara en uttråkad kille från Madrid på semster med föräldrarna som låg bakom hoten, inte ETA). Men jag blir orolig för min lillasyster som åker till Almunecar om några dagar. Hoppas inget händer där, eller i Malaga där du är eller någon annanstans heller för den delen.

Carin sa...

anna: nej, inte roligt alls. Vi får hoppas att det mest rör sig om hot och tomma ord för att skrämma upp folk. Jag tycker inte du ska oroa dig!

Thérèse sa...

Jag tycker spanjorer verkar väldigt less på ETA. Under Francoåren hade dom väl ett visst stöd om jag fattat det rätt. Nu är ju faktiskt Spanien en demokrati så dom kan väl med demokratiska medel som t.ex demonstrationer , bilda parti, affischer , skapa opinion eller vad dom nu vill för ett självständigt Baskien. Fast precis som du påpekar vill nog majoriteten av baskerna tillhöra Spanien.

Fast jag håller inte med dig att om framställs som frihetskämpar i svensk media utan brukar kallas terrororganisation eller liknande iallafall numera. Kanske beskrevs dom annorlunda förut

Carin sa...

therese: Nej, jag kanske överdrev något att ETA skulle kallas för frihetskämpar, såg att svenska TT kallar dem för separatiströrelse. Men ändå får jag känslan av att de flesta svenskar är ganska vänligt inställda till ETA. som du säger var det ju annorlunda på Francos tid då de fyllde en funktion i och med att de kämpade mot en diktator, men att fortsätta med samma medel i en välutvecklad demokrati tycker jag är väldigt fel.