tisdag 19 juni 2007

Midsommar utomlands

På fredag är det midsommar och på Svenska Dagbladet kan man läsa om tolv platser utanför Sverige där det ska firas på svenskt vis. Bland annat Costa del Sol där Svenska Kyrkan i Fuengirola ställer till med midsommarfirande. Med nubbesallad. Undrar vad det är? Isbergssallad och akvavit? Det hade varit ganska mysigt att vara med, samtidigt känns det lite som det kvittar. För mig är nog inte svensk midsommar i huvudsak dans runt midsommarstången. Det har under större delen av mitt liv främst handlat om att samlas, äta dricka och ha kul tillsammans. I någons trädgård, i en park eller på stranden. Eller varför inte inomhus eftersom det faktiskt oftast är jäkligt kallt på midsommarafton?

I vilket fall som helst så ska jag istället fira min vän K:s 33:e födelsedag med mat, dryck och lekar på stranden i Rincón de la Victoria. Ni vet hoppa säck och sånt. Och hon är ändå tyska! Det kanske trots allt kan vara på sin plats med "Små grodorna"!

På lördag, 23 juni, är det sedan dags för spansk midsommar, San Juan, och fler strandfester. Hela Málaga vallfärdar till stranden, smäller upp sina bord, stolar, parasoller och gör upp eld. Prick klockan 12 måste man doppa fötterna (eller mer) i havet, det för med sig tur. Mysigt och ganska livsfarligt. I Pedregalejo är det inte många meter mellan eldarna som får leva ganska fritt under det att allt fullare ungdomar slänger på mer bråte, sina egna kläder och sedan börjar hoppa, alternativt promenera, över dem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Själv åker jag med bror och brorson till Alicante. Får låna en kompis hus, hoppas klippa håret och bada i havet!!! Garanterat sill och nubbe fritt! Ha det gott!

Carin sa...

karlavagnen: Det låter trevligt! Och att få bada! Kusten är ändå bäst... eller? Är det inte jobbigt att bo i inlandet? Nåväl, njuuuuuut & glad midsommar!

Anna Malaga sa...

Jag ska pâ skolfest, men jag tror jag smiter iväg för att se hur du hoppar säck :-D
Ni kommer att bli byns attraktion.
Ha sâ kul!

Carin sa...

anna malaga: Tack och hoppas du får kul på skolfesten! Du är hjärtligt välkommen bort till oss om du tröttnar :-)