fredag 26 januari 2007

Det ska va dyrt att leva

Om jag hade betalat lika mycket för elen i Sverige, dvs om elräkningen stod i samma proportion till min lön, som här i Spanien, skulle jag ha betalat ca 1 250 kr i månaden. Jag är singel, bor i en etta och har inga konstiga apparater som drar mycket el, ingen AC och bara ett litet elelement som jag nästan aldrig använder.
Hyran skulle med motsvarande räkneexempel varit 7 100 kr för en etta på 40 kvadratmeter.

Innan jul tyckte spanska industridepartementet att elpriserna skulle chockhöjas med tio procent. Det godkändes dock inte och nu blir det en höjning på drygt fyra istället.

Det är bra att elen är dyr, då blir folk bättre på att hushålla med den. Men det får ju faktiskt finnas gränser...

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Hâller med dig. Vi har allt pâ gas. Tyvärr har jag inte hittat nâgn gasdriven dator.
Bostäderna är ju svindyra just här.
 andra sidan är ju skatterna lägre och maten, lokaltrafiken och bensinen billigare...tror jag, jag har ingen större koll pâ priserna i Sverige.

Carin sa...

Visst är skatten något lägre här, men mina beräkningar har jag gjort på nettolönen.
Däremot tycker jag det är lättare att leva på mindre pengar här. Maten är billigare och särskilt i Málaga kan du gå ut och ta en kaffe eller några öl utan att i princip göra av med något alls. I Sverige kostar ju en kaffe 30 kr! Och ölen minst 50! Här betalar du fortfarande ca 1 euro respektive ca 1,50.