måndag 22 januari 2007

Livsstrategier

Det verkar som mitt år börjat i eftertänksamhetens, förändringens och filosofins tecken. Efter en underbart solig lördag i bara ärmar på en uteservering vid havet, bestämde jag mig för att söndagen skulle spenderas inomhus. Efter städningen, med en av mina julklappsböcker. Lite skeptisk ska jag erkänna att jag var när jag öppnade pärmarna till Dr Phils "Livsstrategier".
Men jag fastnade, uppkrupen i fåtöljen, och började till och med att göra hemläxan som han ger i varje kapitel... oj, fara å färde..!

Jag ska inte gå in på några detaljer. Kan bara säga att jag gillar den. Tydlig och konkret. Inget babbel eller svammel. Kanske den inte förändrar mitt liv.
Men den fick mig att fundera på en sak.
Jag har i tidigare arbeten jobbat med projekt, skrivit ned vad som ska göras och varför, oändliga beskrivningar av bakgrund, syfte, mål, metod och hur saker och ting ska utvärderas. Och nu slog det mig att man kanske kunde applicera detta på livet självt. Det kanske inte skulle skada att ägna en tanke åt vad jag vill, varför och hur jag ska komma dit.
Jag ska bli en livsstrateg! A woman with a plan! Ha ha!

Fråga mig om ett halvår och jag har glömt alltihop.

Men det gör inte så mycket. Injektioner av nya tankesätt och ifrågasättande är nog så viktiga, även om de ibland bara förblir en kick i ögonblicket.

2 kommentarer:

BluelouBoile sa...

underbart med nytänkande, när man tror att man är vid utvecklingens själva frontieren så dyker det upp något nytt som kastar allt man tidigare trott åt sida, man står helt utlämnad och naken inför en ny situation där inga tidigare ramar eller regler verkar användas eller vara tillämpningsbara, i detta fallet var det ... "fara och färde"... jag kommer aldrig att kunna se på världen på samma sätt igen. Kram /m

Blancaflor sa...

Du kan få bli min life coach om du vill...så slipper jag läsa boken själv.

Vad sägs om en lunch i arvode? Hihihi!