torsdag 11 januari 2007

ni-nanna-na-ni-na...

...Boktipset!

Jag läser just nu om "Den sjunde dagen" av Stefan Einhorn. En lättläst livsfilosofisk bok med många kloka ord som tål att upprepas. Som till exempel: "Ofta finns ett gap mellan det vi är och det vi bore vara. Vi föds alla med en inneboende potential, men förvaltar den inte alltid. Varje människas uppgift är, kort sagt, att sträva efter att uppnå sin egen inneboende potential och att därefter använda den på ett meningsfullt sätt. Uppgiften blir därmed livslång."

Meningen med livet?!

3 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Kanske det, men det lâter väldigt arbetsamt ;-)
// Anna Malaga

Carin sa...

Hmmm... men samtidigt känns det rätt sympatiskt att min livsuppgift är att vara mig själv, fast på bästa möjliga sätt. Då är det ju precis så som man säger till små barn, att det viktigaste är att göra så gott man kan. Inget annat.

Anna Malaga sa...

Jo, det tycker jag ocksâ. Det var mest det där om "gapet mellan vad vi är och vad vi borde vara" som jag tyckte verkade stressande.