fredag 19 januari 2007

To golf or not to golf

När jag var lite yngre såg jag en ära i att aldrig ha hållit i en golfklubba. Golf var en fånig överklassport.

Men då golfen i Sverige det senaste decenniet förvandlats till en folkrörelse, likt Friskis & Svettis, och alla, verkligen alla, plötsligt hade grönt kort. Då gick det faktiskt inte att hålla fast vid den ganska fördomsfulla inställningen.

I Málagaprovinsen finns 43 golfbanor och längs med Costa del Sol är de i princip de enda gröna oaserna som återstår efter 90-talets bygghysteri. I den bästa av världar skulle jag önska att man varken byggt golfbanor eller fastigheter. Men i kommuner där det byggs till och med utan bygglov, skulle det vara att slå huvudet i väggen. Alltså kan till och med en icke-golfare se ett existensberättigande för golfbanorna.

I jobbet tillbringar jag en och annan dag på golfbanan och faktum är att jag njuter i stora mått. Av lugnet och grönskan. Av de fantastiska vidderna.
Igår var vi på San Roque i Sotogrande (se bilden ovan), inte långt från Gibraltar. För mig, en rännstensunge från Málaga, som inte har ett enda grönområde i hela stan, är det lyx att få andas frisk luft, slippa trafiken och omges av grönt så långt ögat når.

Så här ser utsikten från mitt fönster här hemma ut. Ni förstår att jag behöver en dag på golfbanan ibland!

Samtidigt har jag nästan fått återgå till min kategorisering av golfen som en överklassport. På San Roque till exempel kostar en green fee minst 80 euro. En vanlig spanjor tjänar 50-70 procent av en medellön i Sverige.

Jag kanske ska förtydliga att jag fortfarande inte spelar golf!

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Menar du det? Att golf är en allemanssport nu i Sverige?
Jag älskar golfbanor, men avskyr golf. Men jag kör gärna den lilla elbilen ;-)
Här har vi ju ett problem med deforestacion (svenska?) sedan Medeltiden, sâ golfbanorna är ju välkomna gröna plättar. Men det finns ju en del andra. Parque de las Palomas eller El Jarin de la Concepción eller bergen bakom stan.
Vet du förresten när stadsparken vid hamnen ska bli färdig?

Carin sa...

Det är jättekul att köra buggy! :)
Och ja, golf får nog sägas vara en allemanssport i Sverige, men så tror jag det kostar 200-300 kr för en green fee där, en avsevärd skillnad alltså.

Avskogning står det i min fantastiska ordbok! Ja, det är ett problem... även om Los Montes de Málaga är fantastiska. Och botaniska trädgården upptäckte jag i somras, den är faktiskt en riktig skatt. Men jag vill ju gärna ha nåt på gångavstånd. I Paseo Parque infinner sig knappast känslan av att fly undan stadsbruset. Vet faktiskt inte när den ska vara klar men har en stark känsla av att det blir lagom till kommunalvalet i maj.