onsdag 31 januari 2007

Fem om dan

Ett av mina nyårslöften var att äta mer frukt. Eller kanske snarare att börja äta frukt. Överhuvd taget.
Det går ganska bra. I mitt nya liv äter jag en frukt om dan, helst banan. Och känner mig som en dagisfröken när jag påminner mig själv om att jag minsann har glömt frukten..!

I går såg jag på ett hälsoprogram att vi bör äta 500 gram frukt och grönsaker varje dag. Och i sann januarianda, när jag fortfarande tror på att jag kan bli en bättre människa, gjorde jag i dag en tur till min "frutería" på hörnet.

Faktum är att jag inte förstår varför det ska vara så himlans svårt att vara nyttig, när jag bor i ett land där det går att köpa färska, inhemska körsbär och jordgubbar mitt i vintern. Och det är bara ett exempel. Dessutom är det mycket billigare än i Sverige där ju frukt och grönt är en lyxvara.


Det här var dagens skörd. För drygt fem euro fick jag 4 morötter, 1 stor lök, 2 gröna paprikor, 4 bananer, 1/4 kg körsbär och 1/4 kg jordgubbar.

Grönsaker är jag bättre på att äta. Framför allt är jag besatt av kronärtskockor och avokado.

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Visst är det härligt. Bâde billigt och nyttigt att kunna äta "fruta de temporada" hela âret.

Choklad kommer ju förresten frân kakaobönan, sâ det mâste räknas som frukt ocksâ, eller vad tycker du?

Carin sa...

Jaaaaaa!!!! Choklad är också frukt!! Jag tycker som du :)
Däremot var mosatsen 1900-talet största lögn, att "frukt är också godis". Ha! Vem gick på den??!!