tisdag 13 februari 2007

Ljudföroreningar

Jag har precis skickat i väg ett klagobrev till kommunens renhållningsavdelning. De tycker uppenbarligen att söndag mellan 12 och halv tre på natten är en väldigt bra tid att placera ut en stor lastbil för att rensa avloppsbrunnen på min gata. Den förde tillräckligt mycket oväsen för att det till och med med öronproppar, skulle var stört omöjligt att sova.
Och varför en söndag mitt i natten? Min gata är en pytteliten gata utan genomfartstrafik som utan problem går att stänga av några timmar mitt på dagen.

I bland tror jag att Málagaborna hör sämre än annat folk. Det finns tusen ljud, eller oljud, i stan som jag reagerar väldigt starkt på men som ingen annan ens tycks höra. Bortsett från alla byggen som inte bara ljudförorenar, utan också tar upp långa stycken av trottoarerna, är närtåget ett bra exempel. Ljudvolymen på högtalarna är aldrig normalt inställd, antingen hörs ingenting, vilket är att föredra men inte inträffar så ofta, eller så är den så hög att någon lika väl kunde stå med en megafon riktad mot ditt öra. Även om jag är beredd hoppar jag högt varje gång, särskilt för pipen som varnar för att dörrarna stängs. Och det gör rent fysiskt ont i öronen. Tåget kan vara fullt, men inte en människa reagerar...

Får se om renhållningsansvarig svarar. Jag är inte allt för hoppfull. Även om jag faktiskt tidigare lyckats förändra saker genom att öppna munnen. Bland annat vill jag gärna tro att det var jag som fick bortbärgad en övergiven bil i kvarteret där jag bodde för två år sedan. Övergivna bilar är en ganska vanlig syn i Málagas utkanter. Problemet är inte bara bilen i sig, utan att den drar till sig ett visst klientel som tycker det är jättekul att varje dag förstöra den ytterligare lite till. Och helst slutligen tända på den. Det var vad som hände.
Jag fotade det svarta bilskelettet omgiven av plåtdelar och krossat glas, och mailade in den till en av gratistidningarna som har en särskild sida för "anmälningar". De i sin tur skickar alltid en kopia till kommunen. Dagen efter bilden publicerats var bilen borta.
I bland lönar det sig att vara gnällkärring.

Inga kommentarer: