tisdag 20 februari 2007

Rörmokare

I dag besök av rörmokaren. Jag ringde trots allt i måndags för två veckor sedan och sa att det nog var ganska bråttom. Så det får ju sägas vara snabbt jobbat...
För ett år sedan droppade det i taket hos grannen under när jag duschade. Rörmokaren fixade. Men för ett tag sedan började plötsligt mosaiken där han hade brutit sig in, liksom klättra utåt igen. Fukt innanför kaklet sa min kompis. Och jag ringde fastighetsskötaren som ringde försäkringsbolaget som ringde rörmokaren som skulle ringa mig. Men inget hände. Och jag ringde fastighetsskötaren som gav mig numret till försäkringsbolaget som sa att rörmokaren hade varit hemma hos mig den 8 februari.
Nej, sa jag. Jag bor här, bara jag. Och rörmokaren har inte varit här. Det vet jag med all säkerhet. Jaha, sa de då och kom på att de nog hade fel mobilnummer till mig.

Och så kom han till slut. Och bröt upp nya hål och lät mig spruta med duschen medan han tittade vad som hände inuti kaklet. Det är silikonet som inte håller tätt. Det där är skit, sa han. Och murade med vit cement. Och lämnade mitt badrum så här fint.

Med två stora hål in i den okända världen där det bor kackerlackor och råttor. Och sa att snart kommer en murare och fixar till resten.
Jaha. I år?

6 kommentarer:

Mats sa...

Så det gick så fort alltså?

Kunde han förklara hur det kunde flyga upp gipsrester (eller vad det nu var) på toastolen?

Carin sa...

Nej... jag frågade inte. Men jag trodde det kom från taket... who knows..? I den här lägenheten kan man aldrig så noga veta.

kantorn sa...

Är det vanligt att det läcker genom tak/golv i spanska lägenheter? Hände i lägenheten under oss i Palma. Under den lägenheten bodde en arg svensk som minsann visade upp sitt tak när vi gick förbi. No se, no se! sa vi till honom och förklarade att vi inte bodde på andra utan tredje våningen.Han hade inte fattat att vi också var svenskar hihi! Vi lyckades lura honom i 18 månader

Carin sa...

Hihi, kul att ni lurade honom! Nej, jag tror inte det är så vanligt. Det beror väl lite på hur du bor. Jag har aldrig hört om någon som har problem med just det. Men skillnaden i standard är större än i Sverige och jag misstänker att det finns fler fuskverk. Så har man otur så... Jag bor i ett gammalt hus som ska var renoverat, men det regnar in, läcker från varmvattenberedaren, osv. Men det är ju sånt man vänjer sig vid ;)

kantorn sa...

Läcker från varmvattenberedare känner jag också igen....Från säkerhetsventilen. Regnade in gjorde det inte eftersom vi hade 4 våningar ovanför :-)

Fusk i rörmokeriet. För att få varmvatten i varmvattenskranen i köket var vi tvugna att öppna kranen på toaletten. Se då kom det skållhett vatten i köket. Annars kunde man vänta i evighet. Men det funkade ju och då fick vi leva med det.

Carin sa...

Kantorn: hahaha, ja, man lär sig leva med det mesta eller hur? Och man inser att det finns viktigare saker att lägga energi på än att bli förbannad på småsaker. That´s life liksom.