söndag 11 februari 2007

Samlarna

Spanjorerna är ett samlande folk. Varje helg släpps tillsammans med dagstidningarna, kollektioner av diverse slag. Ett knep för att få fler att köpa tidningen antar jag. Kioskerna är fyllda av böcker, alltifrån sagor till deckare, DVD´s och prylar. Nu inför påsken kan du exempelvis samla delar till en av tronerna, La Esperanza, i miniformat. Köper du El Diario Sur eller El País en söndag behöver du en påse för att få med dig alla extrabilagor, böcker och filmer de prackar på dig. Nåväl, du kan välja att bara köpa tidningen också.

Ofta är det dock ganska bra grejer, framför allt filmer, så det gäller att vara lite uppmärksam. Förra söndagen började de ge ut Audrey Hepburns alla filmer i specialutgåva med en liten bok om bakgrunden till filmen. Samlar du alla, får du Audreys ansikte genom att sätta pärmana i rätt ordning i bokhyllan. Jag var för en gångs skull med på noterna och har nu börjat samla som en riktig spanjor, för första gången sedan jag kom hit! Förra söndagen köpte jag "Roman Holiday" och i dag "Sabrina".

Det lustiga är att Diario Surs utgivning sammanfaller med att jag för bara några veckor sedan upptäckte Audrey Hepburn. Man kan ju inte annat än älska henne och hon är definitivt den vackraste kvinnan av dem alla. Och, Gregory Peck... ja, vad ska man säga...? Ord är överflödiga.

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Audrey var verkligen vacker - vilka râdjurögon!
Jag älskar Esperanza-tronen, men jag föredrar att se den live. Min bokhylla fâr klara sig utan en samling troner i miniatyr ;-) Lycka till med samlandet!

Carin sa...

Tack! Ja, hehe, jag föredrar definitivt också Semana Santa live! Nöjer mig nog med att samla på DVD.