lördag 24 februari 2007

Valår

Jag tror att jag och Málagas borgmästare, Francisco de la Torre, har något gemensamt. Nämligen att vi lämnar våra måsten till sista sekunden. Den 27 maj är det kommunalval i Spanien och hela Málaga är under renovering.
Det är mitt första lokalval här och jag vet inte hur det brukar vara men i år tycks det som att alla löften ska infrias de sista återstående månaderna innan det är dags för bokslut.

Så här ser det ut i princip i varje gathörn:


Calle Alamos/Calle Carcer


Calle Alamos.


Calle Granada.


Bredvid El Pimpi, ska det, tro det eller ej, inte byggas, utan öppnas upp så att Calle Alcazabilla kommunicerar med Calle Granada.






Paseo Parque har varit mer eller mindre uppbruten sedan i somras.


Plaza del General Torijo.


I hamnen har man rivit den gamla silon och håller nu på att förbereda för en ny Paseo Marítimo med restauranger och uteserveringar.


Och så har vi fått så här fina återvinningsbehållare på Plaza de la Merced!

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Hehe, fast stan blir ju mycket bättre för varje âr, tycker jag.
När jag kom hit var omrâdet runt Guadalmedinas flodbädd rena slummen, stranden fanns inte, c/ Larios var fullt med bilar osv.
Staden hade ryggen mot hamnen och havet, det ska ju bli mycket bättre nu. Man ser ju redan nu katedralen och borgen mycket bättre frân hamnen. Tunneln La Alcalaba är ju ocksâ kanon - att ta sig till c/ La Victoria med bil var ju ett helt företag förr.
Det jag helst av allt skulle vilja göra är att riva hela Malaga Palacio - asfult och det skymmer kyrktornet.
Men jag förstâr att det är jobbigt för er som mâste bo mitt i en byggarbetsplats. De skulle ha gjort det här för 20 âr sedan, hehe...

Carin sa...

Jag håller med dig Anna, Málaga blir bara bättre och bättre. Det har hänt mycket bara sedan jag kom hit oktober 2003. Och det är det som är charmen tycker jag. Att leva i en dynamisk stad där inte allting är perfekt utan att man får vara med när det händer, se förvandlingen med egna ögon.

Men ja, det är lite jobbigt att bo mitt i en byggarbetsplats. Och slutet är väl knappast nära. En del tror jag avslutas lagom till valet i maj. Men sedan är det ju tunnelbanan, det projektet har ju bara börjat. Jag vill helst inte tänka på vad som väntar... Men det blir säkert bra när det blir klart! :)