lördag 21 april 2007

Att läzzzzpa eller icke läspa

Spanjorerna läspar ju som bekant på c och z. Los malagueños läspar på allt som är möjligt att läspa på. Jag läspar inte alls. Jag har väldigt svårt för det och redan när jag kom hit för att lära mig språket bestämde jag mig tidigt för att strunta i det. Jag tänkte att det kommer kanske. Det har det inte gjort. Och nu har jag insett varför. Allt är talfrökens fel!

När jag gick i första klass fick jag gå till talfröken och sitta och säga ssssssssssssssssss framför en liten apparat som gav utslag om man läspade. Så uppenbarligen var jag mer spansk som liten. Men tvangs arbeta bort det. Surt sa räven.
Det är inget traumatiskt minne, det enda jag har kvar är en suddig bild av den lilla apparaten och talfröken som alltid skrattade stort och högt som en häxa. En ganska snäll sådan tror jag.

Inga kommentarer: