torsdag 26 april 2007

Givakt

Spanien är det land i Europa som har flest kvinnliga yrkesmilitärer. Det tycker jag är jättehäftigt och jagar febrilt efter en tjejofficer att intervjua. Jodå, kontakt är etablerad.

I maj mönstrar min snart 19-åriga lillasyster för att så småningom göra lumpen. I Sverige. Och jag är stolt som en tupp. Höna kanske...

Jag tycker egentligen att det vore bättre att lägga ned försvaret. Fanns det inga militärer, fanns det heller inga krig. Lyder min enkla logik. Om inte människor lärde sig att använda vapen och döda skulle världen vara en bättre plats att leva på.

Men varför tycker jag då det är vansinnigt coolt med kvinnliga militärer och tjejer som gör lumpen?

6 kommentarer:

kantorn sa...

Jag känner en tjej som gör karriär inom försvaret. Hon är dösnygg och väldigt vältränad.

Men jag tänker på alla stackars fjuniga 18-åringar som ska drillas av henne. Tänk att ha en sån guapa som slavar med dom. Dom kommer ju ha stake i brallan för jämnan haha!!

Anna Malaga sa...

Nja, jag tycker att millitärer inte är coola hur man än ser pâ det. Speciellt inte legionärerna, som oftast är världsfrânvända och lever i sina gamla ideal och dessutom röker extremt mycket hasch ;-)
Det pratas sâ mycket om "acciones humanitarias" nu i Spanien att mânga nästan glömmer att gevären är till för att döda med och att en soldat faktiskt är en "professionell dödare", även om de ocksâ delar ut matpaket.
Lokalbefolkningen är ju oftast inte heller sâ tacksamma över all millitär hjälp de fâr.
Kvinnliga brandmän och poliser är däremot skitcoolt!

Frederick sa...

Jag läste en 5-poängskurs i retorik. Första tillfället skulle vi intervjua varandra och sen skulle vi presentera den vi hade intervjuat för resten av gruppen. Tjejen jag intervjuade hade gjort lumpen i 7 månader. Själv hade jag valt att göra vapenfri tjänst. Jag fick reaktionerna "Strongt att stå upp mot normer och aktivt välja bort militärtjänst!" och liknande. Hon fick reaktionerna "Häftigt av en tjej att göra lumpen. Strongt att stå upp mot normer och aktivt välja militärtjänst! Coolt!"
Reaktionerna hyllade bara normbrytandet, inte vad man faktiskt hade valt. Normbrytande är en viktig del i ett frigörande av könen från 'könsrollsfängelset'. För det är dit vi vill komma; att valen man gör beror på vad man som individ vill göra och inte på vad man får eller inte får på grund av någon slags könsnorm.

(Oj, vad långt! Kanske får skriva ett inlägg istället...)

Anna Malaga sa...

Verbal Klint - Det där lÂter ju bra, men i det verkliga livet kan normbrytandet bli en mâlsättning i sig, som kanske är viktigare än vad man som individ vill göra.
För mig är det viktigt att veta att man mÂste vara berdedd att döda nâgon om man vill bli soldat - och inte bara i självförsvar, utan för att det är "fienden".
Jag vet en del tjejer som har valt en del yrkesriktningar mest för att det var "häftigt" och bytt senare. Andra som har gjort det av verkligt intresse och som fortsÄtter.
Här i Spanien är rökning en slags normbrytning - inga äldre kvinnor röker, men unga tjejer röker mer än unga killar. Inte särskilt smart eller coolt i min mening (absolut inte en pik till dig, Carin :-D)

Frederick sa...

Försöker att utveckla mitt resonemang här.

Carin sa...

Åh, vilka intressanta inlägg, tack! jag ska fundera & svara, men hjärnan hänger inte ihop just nu, så jag besparar er det tills jag fått ordning på cellerna...