torsdag 26 april 2007

Duvor på loftet


Det har hänt igen! Jag har lämnats i fred under hela vintern, men nu var det åter dags. Av duvbesök. Jag hatar det verkligen! Även om jag blir något mindre hysterisk nu än första gången det hände. Jag vet hur jag ska hantera det. Och att de inte är farliga. Men så äckliga, som flygande råttor. Blä!

Av någon anledning tar det sig då och då in en duva på min vind. Sedan kan de tydligen inte hitta ut samma väg igen, knölar sig envist förbi tygskynket som utgör enda hindret för att komma in i min lägenhet, uppe på loftet. Först hör jag hur den stånkar och bökar, sedan hur den plötsligt tar sig igenom skynket, och så satt den bara där uppe och tittade ned på mig, nöjd och glad med livet. Inte jag...

Till slut gick jag upp och stampade i golvet och då flög den ut genom fönstret jag öppnat.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Usch! Jag har fågelfobi och min största mardröm är att en fågel, speciellt en duva, ska flyga in i mitt rum. Men du verkar ju vara modig som lärt dig att ta det med lugn! Ryser när jag tänker på det.

Thérèse sa...

Usch , jag tycker också att duvor är äckliga. Hade besök av en i mitt kök närjag bodde i Göteborg. Tror den var inne i köket 3-4 gånger. Usch. Lyckades få ut den ganska nabbt men det ar ändå otrevligt. Verkligen som flygande råttor.

Du har inte haft några kackelackor på besök? Det kan ju hända i Spanien och dom är ju minst sagt vidriga. Hade besök två gånger i min lägenhet i Madrid mensåg dom då oh då ute speiellt sent på kvällen. I Cadiz bodde jag i en sunkig lägenhet där vi jagade kackelackor ibland. Flyttade till en fräschare lägenhet efter en månad ooh då slapp jag dom

Mirabelle sa...

Shit, duvor i lägenheten. Kan förstå tumultet och att de skiter överallt, men är de inte ganska trevliga ändå?, i alla fall när de strosar runt på öppna torg :).

Anna Malaga sa...

Usch, ja! Vi har en duvkoloni och en svalkoloni pâ taket, men de hâller sig i alla fall ute.
Jag sätter upp ormar och björnar i fönsterna, och det fungerar bra med svalorna. Duvorna är tyvärr inte ika lättskrämda.

Anonym sa...

oh. jag förtår duv-problemet. jag minns när jag var liten var den en faster till mig som sa, att duvorär sm råttor fast med vingar. och det har suttit kvar i alla år..tack o lov håller duvorna här sig till takplattorna utomhus..

Carin sa...

anna: ja, det är inte särskilt trevligt... känner mig inte så modig, men nu vet jag att de inte attackerar i alla fall :)
och att de faktiskt flyger ut om man öppnar fönstret.

therese: jag hade myrinvasion i somras men faktiskt bara en kackerlacka på över ett år. Det är väl ungefär som med duvorna, första gången blir man hysterisk, sedan inser man att "det är bara jag här och jag måste hantera det på nåt sätt". Förut bodde jag på bottenvåningen och det knallade in en del kackerlackor sommartid, en gång hade vi ett gäng gigantiska i badrumslampan. Men det är bara fram med sprayen och jaga, men fasen vad seglivade de kan vara... :)

mirabelle: hemmm, nej... hur jag än tänker på det tycker jag inte de är trevliga, vita duvor är ju i teorin vackra, men till syvende och sist är de ändå duvor... Kan vara det att Málaga är fullt av duvor, och på torget jag bor granne med, strosar de inte, utan kommer i flockar om 50 och plötsligt har du dem överallt omkring dig.

anna: vad är det för ormar och björnar du sätter upp? :)

sophie: lyckost dig :)
jag får väl ta och se om någon kunde täta på vinden så de inte hittar in...