lördag 28 april 2007

Jobb inte alltid jobbigt


Jag har ett bra jobb och idag var jag tvungen att bege mig till "Feria Internacional de los Pueblos" i Fuengirola. Det är som en stor internationell mässa utomhus med massor av mat, musik och folk av alla de slag. 34 länder och spanska regioner deltog i år. Vid en sådan tillställning märks det verkligen hur internationellt Costa del Sol är. Utlänningar är vi allihopa. Nåja, inte alla kanske... men nästan. Vi lever sida vid sida hela året och när det blir dags för feria kan folk inte låta bli att slinka in i sina egna länders så kallade "casetas". Argentinas caseta är full av argentinare, och så jag och mina vänner, deras matkö är alltid längst vilket måste betyda bäst käk. Där kom jag i snack med en argentinare, som bott i Stockholm i 44 år, var gift med en svenska och nästan talade spanska med svensk brytning. Vi tyckte det var jättekul att han blivit försvenskad och jag blivit förspanskad. Svenskarna dras till knäckebrödet, varmkorven och tunnbrödsrullarna med räkröra. Till och med andalusierna håller sig till sitt lilla hus. Fast jag fick förklarat för mig att det mest beror på att alla far- och morföräldrar vill se sina barnbarn dansa flamenco.

Med viss skeptisism såg jag de svenska vikingarna slåss med träsvärd och tänkte att hjälp, vill vi verkligen sprida den bilden av oss? Men okej, det gjordes med humor, folk skrattade och är det någon fördom om svenskar som jag stör mig på så är att vi är så förbaskat allvarliga.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vill oxå vara ute på sånt när jag e på jobb!!
Tittade just på cnn's väder sida, det er ju mer sommar här än hos dig när vi kommer... Fy vad det blir svårt att packa....
Kramis

Anna Malaga sa...

Jag stör mig ocksâ pâ just den fördomen. Svenskar i allmänhet har humor och är inte sâ allvarliga eller deppiga som spanjorerna tror.
Däremot är vi mog mer reserverade och kanske lite stela.

Carin sa...

Anne: Ja, det är lite fram och tillbaka med vädret, igår låg folk på stranden och termometern visade på över 30 grader. Idag blev det svalare igen och himlen mörknade så fort jag var klar med jobbet och tänkte ge mig ut för att få lite sol... Men det är lätta vårkläder som gäller, och så bikini förstås, om utifall att!

Anna Málaga: Ja, visst kan vi vara lite reserverade och stela, men framför allt känner jag mig ofta missförstådd för att mitt ansikte uppenbarligen utstrålar något annat än det som pågår inuti. Vi är väl lite mindre utåtagerande, lite mer sparsmakade med gester och höga skratt.