måndag 30 april 2007

Att flytta

Mina bloggvänner har skrivit Månadens inlägg om att flytta och jag känner mig manad att vara med då jag har en del erfarenhet på området. Jag är nog en rätt rastlös själ, och om det beror på alla flyttar, eller tvärtom, låter jag vara osagt.
Jag tror jag har flyttat lika många gånger, nästan, som jag är gammal, ibland till nya städer, ibland inom samma stad, men för det mesta med ganska många förändringar som följd. Jag bytte skola vart tredje år som liten och kunde då känna avundsjuka gentemot dem som gått i samma klass i nio år, kanske varit kompisar sen dagis. Men nu är jag glad och tacksam för allt som flyttarna fört med sig; en trygghet som inte sitter i väggarna i huset där jag bor, vänner och familj utspridda lite här och var i Sverige och i världen, en varierad bakgrund som jag tror gjort mig ödmjuk inför människors olikheter. Och en ständig strävan framåt som får mig att förverkliga mina drömmar, men också rusar i blodet och sätter käppar i hjulet när det gäller den där fullständiga harmomin.

Mina första fem år flyttades det några gånger mellan Stockholm och Östergötland, sedan blev det Lund, Vejbystrand, Ängelholm, Halmstad, Skurup, Malmö, Sundbyberg, Solna och Málaga. I Málaga har jag redan hunnit bo i fyra olika lägenheter. Eftersom jag aldrig bott särskilt länge i samma lägenhet är jag usel på att göra sådant som man gör när man slagit sig till ro, som att rensa, storstäda och slänga. Det gör jag när jag flyttar. Så när jag märker att skiten börjar samlas på hög, tänker jag genast att det nog är dags att flytta snart.
Jag längtar faktiskt efter att hitta min plats på jorden, bygga bo. Men frågan är om det inte är själva rörelsen, sökandet som är mitt hem.

Du skall tacka dina gudar,
om de tvingar dig att gå
där du inga fotspår
har att lita på.

Du skall tacka dina gudar,
om de gör all skam till din.
du får söka tillflykt
lite längre in.

Det som hela världen dömer
reder sig ibland rätt väl.
Fågelfri var mången,
vann sin egen själ.

Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt.
Och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Du skall tacka dina gudar,
när de bryter bort ditt skal.
Verklighet och kärna
blir ditt enda val.

Karin Boye

Läs andra inlägg om att flytta, Tolken, Anna i Málaga och Therese, Barajagjohanna. Pumans dotter

9 kommentarer:

Thérèse sa...

Kul att du "hakade på". Jag knner igen det där med att storstäda när ma flyttar ;) Sen har jag ckså varit usel på inredning ochsånt då jag ofta vetat att jag inte ska bo någon längre tid i just den lägenheten. Fast i Göteborg fastnade jag mycket längre än jag hade tänkt och det är ingen dålig plats att fastna på

Carin sa...

Therese: Jag vet, jag är likadan! när jag flyttade in där jag bor nu frågade jag ägaren om jag fick måla om en av väggarna, han sa ja, men tiden gick och sen tänkte jag att äsch, jag flyttar säkert snart... nu har jag visserligen förlängt kontraktet, men känner jag mig själv rätt får väggen fortsätta vara turkosblå... Samma med möbler och grejer, ingenting passar nånsin ihop då det köpts i olika lägenheter med olika förutsättningar.

Frederick sa...

Eller:

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


Blev inspirerad av dig.

Thérèse sa...

Vi är ett gäng bloggare som skriver månadens inlägg den 20de varje månad. Hittills har teman varit kultrkrockar ,barn, att flytta och kanske något mer. Vi vill gärna bli fler så skriv en kommentar hos Tolken som har tagit intiativ till det här så lägger hon till dig på listan. Det är fritt fram för alla att komma med förslag på teman inför 20de varje månad. Det är jättekul att läsa allas inlägg

Anonym sa...

Vad trevligt med en till som skriver - har lagt till dig i mitt eget inlägg nu!

Annorlunda och kul grej att tänka att det nog är dags att flytta när man har samlat på sig för mycket saker. :) Ganska smart. Det är nog ett bra tillfälle att rensa när man flyttar, och väldigt sunt att rensa. Det är verkligen något som jag borde göra, men jag väntar till jag flyttar någon gång... vi får väl se när det händer.

Anonym sa...

Jättekul! Tack Carin att du vill vara med. Nu måste jag fortsätta läsa din blogg och jag ska självklart lägga till dig på listan!

Carin sa...

verbal kint: Karin Boye visste vad hon talade om.

Therese: Jag har anmält mig! Kul!

barajagjohanna: Tack, ska genast lägga till dig också!

Tolken: Vad roligt, ser fram emot att få vara med!

Pumita sa...

Hej Carin! Kul att du också skriver Månadens inlägg!

Håller med om att det är otroligt berikande att se andra miljöer än den man är uppvuxen i och träffa olika sorters människor. Det behöver inte alls leda till rotlöshet att flytta ofta om man är trygg i sig själv och vet vad man vill. Jag brukar säga att hemma inte är en plats utan en känsla.

Carin sa...

Pumans dotter: Du har väldigt rätt i det, att hemma är en känsla. Kul att du hittade hit, till min blogg :)