onsdag 18 april 2007

Bankbedrägeri

De senaste veckorna har jag fått ett antal mail från min bank, Banesto. Det står att de håller på med uppdatering av sin hemsida och att om jag vill fortsätta använda min Internetbank måste jag åter fylla i mina personliga uppgifter. Jag har tänkt att jag ska ringa och kontrollera att det verkligen stämmer innan jag gör något dumt. I förrgår kom senaste mailet där det stod att om jag inte genast fyllde i uppgifterna skulle jag inom fem dagar inte längre kunna lita på säkerheten.

Nu har jag talat med Banesto. som tur var. Jag skulle absolut INTE fylla i några uppgifter. Det är bedrägeri och det enda jag behöver göra är att uppdatera mitt virusprogram. Men man har väl en mac, ha ha!
Ibland är det bra att man är lite om sig och kring sig.

Mailet ser för övrigt mycket proffesionellt och trovärdigt ut med Banestos logga och allt.

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Ja, jösses, svara ALDRIG pâ sânt. Vi har phishing-varning pâ vâr correo, som visserligen fungerar lite för bra, men i alla fall... Klart att de är proffsiga och att det ser fint ut.

Carin sa...

Ja, det är väldigt proffsiga, mailet är skickat från servicio@banesto.es, men nej, jag skulle inte gå på det. Jag vet att denna typ av bedrägeri är relativt vanlig och dessutom har Banesto aldrig tidigare skickat någon annan information via mail, alltid med vanlig post. Då blir man ju lite misstänksam när de plötsligt ber om uppgifter den vägen...