söndag 15 april 2007

Gör aldrig något idag som du kan göra imorgon

Min vana trogen väntade jag till absolut sista dagen. Denna gången för att skriva in mig i röstlängden så att jag kan rösta i kommunvalet den 27 maj. För att rösta som utlänning måste man dels vara mantalsskriven, dels aktivt uttrycka sin önskan om att rösta, först då blir du inskriven i listorna. Det skulle ske senast 15 april och äntligen, äntligen har jag gjort det! Jag är så stolt att jag trots allt inte lät det passera, bara för att. Och råkade missa, hoppsan, och det kanske inte spelar någon roll..? För det gör det. Och framför allt för mig själv och mitt samvete.

Så nu ska jag bara komma fram till vad jag ska rösta på. Men jag är rätt säker på vartåt det lutar. Kanske man skulle kunna säga att det inte lutar alls.

4 kommentarer:

Frederick sa...

Rösta som utlänning?
Du har fortfarande svenskt medborgarskap? Och om du är mantalskriven där du bor får du rösta? Om du vill det? Och uttrycker en önskan om att vilja göra det?

Carin sa...

Japp! Inte i parlamentsvalet, men i kommunvalet får vi rösta. Visst är jag svensk medborgare, det kommer jag alltid vara, jag är dock utskriven från Sverige, fast det hör egentligen inte hit. Bara jag är skriven i Spanien och anmäler att jag vill rösta, så får jag det. Det är ganska nytt, gäller sedan 1999, och tyvärr är det ganska få utlänningar som utnyttjar sin rättighet.

Frederick sa...

Men det är ju helt fantastiskt egentligen! Gäller samma sak i Sverige?
Är man mantalsskriven på en plats borde man ju få rösta där då man definitivt kommer att bli berörd av politiken som förs. Apropå tidigare inlägg kan jag bara säga: democracy rules!
Haha, det där blev mer tvetydigt än det var tänkt!

Carin sa...

Javisst är det fantastiskt! På Regeringens hemsida stär följande: "Alla svenska medborgare som fyller 18 år senast på valdagen och som är eller har varit bosatta i riket har rätt att rösta i de allmänna valen samt vid folkomröstningar. Medborgare i alla EU-länder samt Norge och Island som är folkbokförda i Sverige och som fyller 18 år senast på valdagen har rösträtt till kommunalval och landstingsval. Utländska medborgare från andra länder måste ha varit folkbokförda i Sverige i mer än tre år i följd före valdagen för att få rösta i kommun- och landstingsvalen."

Så ja, det tycks vara samma regler som gäller.

Democracy rules! Självklart! Nu har jag äntligen svarat på era kommentarer på mitt tidigare inlägg om demokrati och diktatur. Tack :)