onsdag 4 april 2007

Martes Santo (Heliga Tisdagen)

Igår var första dagen då jag verkligen gick ut för att njuta av processionerna. Semana Santa är något alldeles särskilt, oerhört svårt att beskriva i ord, du tycker om det eller inte. Jag, som normalt hatar folksamlingar, går omkring med fjärilar i magen. Pirret stiger då trummorna och trumpeterna närmar sig, människorna blir allt mer uppspelta ju närmare tronen med Jesus eller Maria kommer. De skriker "guapa" och "guapo" och klappar i händerna. Tronbärarna kämpar i timmar. Hela stan myllrar, doftar rökelse och vibrerar av det dova trumdånet. Det är ett skådespel om Jesus död och lidande. En folkfest. Tradition. Och tro. Men en tro som förmedlas med mycket ljus och glädje. Och du behöver definitivt inte vara religiös för att njuta av upplevelsen.

El Rescate, Calle Victoria:






El Rocío, Plaza de los Monos:






La Sentencia, Plaza de la Merced:


La Sentencia, Calle Alamos:


Las Penas, Katedralen:












Läs gärna min artikel i Sydkusten om Semana Santa.

4 kommentarer:

Frederick sa...

Efter att ha läst din artikel och sett de här bilderna vill jag bara åka ned och se, insupa och vara där!
Nattbilderna ger mig gåshud!

Frederick sa...

Var ute på stan (Stockholm) idag och kom på att jag tycker påsken i Sverige är ful. Vet inte riktigt varför men tror att det har med kombinationen av färger att göra. Verkar vara vackrare nere hos dig.

Anna Malaga sa...

Vilka kanonbra bilder!

Carin sa...

Visst är det vackert! Málaga är väl värt ett besök under Semana Santa! Boka in nästa år vetja!

Tack Anna :)