tisdag 24 april 2007

Gyllene tider på export

En av mina vänner i Sverige tyckte det var lite passé med Gyllene tider... att jag borde förflytta mig till 2000-talet. Och då måste jag bara berätta att de faktiskt gått på export även till Spanien. Min väninna Carmen hade svensk pojkvän för några år sedan och anmälde sig till en svenskkurs i Granada där hon bor. Läraren frågade deltagarna varför de vill läsa svenska och de flesta svarade att de antingen hade svensk pojk- eller flickvän. Förutom två unga tjejer som var tokiga i Per Gessle och ville förstå Gyllene tiders texter. När alla var klara sa läraren till tjejerna: "Om ett halvår är ni de enda som kommer gå kvar, bara ni har valt att läsa svenska för er egen skull."
Hon fick nästan rätt.

7 kommentarer:

Frederick sa...

Kanske inte helt pedagogiskt bra att säga så, men uppenbarligen helt sant!

Carin sa...

Ja, fast jag tror (hoppas) hon sa det med glimten i ögat. Det finns ju inga dåliga anledningar att lära sig ett nytt språk!

Thérèse sa...

Ha ha vilken kul historia. Lära sig svenska för att förstå Gyllene Tider.

Det ka nog ligga lite i vad den där läraren sa. En släkting till mig reser till Grekland så ofta hon kan. Hon älskar landet och ville för några årsen lära sig språket. Hon gick en kvällskurs ch dom flesta som gick där hade grekiska pojk- eller flick-vänner. Dom hoppade av en efter en och i slutet var det bara hon och någon till som var väldigt språkintresserad kvar

Anonym sa...

Jag ger upp...vänder istället på steken och outar min GT-favorit: Flickan i en Cole Porter sång. Den är väl fin?

/Malin

Carin sa...

Thérèse: ha ha, där ser man :)
Men sedan kan man ju vända på resonemanget, jag hade en spansk pojkvän som inte visade minsta intresse att lära sig ett enda ord på svenska, vilket var ganska tråkigt...

Malin: hehehe du e go du! Nuså kryper det fram att du också har en liten GT i dig :)

Anonym sa...

Javisst. I mitt hjärta finns det plats för mycket musik...men det finns så många låtar som är så mycket bättre än GT:s som måste få en chans! Har du laddat ner mina förslag nu då? Du kommer älska låtarna. Skynda skynda, ingen tid att förlora.

/Malin

Carin sa...

Malin: Jag håller fullständigt med dig! Det var ju också därför jag så desperat bad om hjälp, för att jag inte kan musik. Och yes, jag har laddat ned dina låtar, har inte hunnit lyssna igenom ordentligt men det lovar gott, tack! :)