måndag 14 maj 2007

Alltid redo

Såg just på nyheterna att scoutrörelsen firar 100 år och kan inte låta bli att minnas min första hajk. Det var höst, jag var sju år, försteklickare, och skickades ut i skogen av mamma med porslinstallrik, silverbestick och ett tunt sovtäcke. Alltihop ordentligt nedpackat i en gigantisk, svart resväska! Som jag naturligtvis inte orkade bära många meter själv. På natten höll jag på att frysa ihjäl, scoutledaren var snäll och jag fick lägga mig bredvid kaminen, där jag istället höll på att förgås av värmeslag.

Trots allt var det inte så traumatiskt som det låter, jag fortsatte att vara scout i ganska många år. Nästa hajk hade jag fått kåsa, sovsäck, liggunderlag och en riktig ryggsäck. Jag vet inte riktigt vad jag lärde mig, några knopar minns jag i alla fall inte. Men vi hade kul, åt krabbelurer och nässelsoppa, sjöng vid lägereldar, lekte kurragömma under stjärnhimlen och blev kära.

Inga kommentarer: