lördag 12 maj 2007

Grattis Serbien!

Å ena sidan: FEL LÅT VANN!!
Å andra sidan: vadan denna ilska över ett felaktigt system som tillåter de östeuropeiska länderna att rösta "politiskt" på sina grannar?

Det spanska eftersnacket handlade enbart om att så här får det inte fortsätta, det här måste få ett slut, östeuropéerna kan dra dit pepparn växer...Osv. Det där är ju bara trams och dåliga förlorare.
Östeuropa har under decennier fått se sig slagna av väst. Varför skulle det vara så himla orättvist att de får uppleva en glansperiod inom Eurovision? Och röstar på sina grannar gör ju alla, det är bara det att de råkar vara fler.
Och det är väl ett framsteg att de stöttar varandra efter oroliga tider då relationerna varit allt annat än vänskapliga?

Helsinki fick dock höga betyg för arrangemanget som beskrevs som "gay", "muy drag-queen" med garderobsdörrarna vidöppna.

Jag gillade The Ark som presenterades av den spanska kommentatorn som "todo muy glam", och de förtjänade en betydligt bättre placering än 18. Framträdandet var vansinnigt snyggt. Men mina favoriter var Fankrike och Grekland. Så jag är väl knappast någon medeleuropé... Förutom att jag naturligtvis inte kan säga annat än att Ukraina var i en klass för sig. Synd att de fick nöja sig med en andraplats.

Nivån var generellt mycket hög, inte en enda låt var riktigt dålig, stor variation utan någon riktigt trend, definitivt inte tråkigt. Glädjande var också att relativt många artister valde att sjunga på sitt språk vilket jag gärna ger extra poäng för. Hur kul skulle det vara om alla sjöng 2000-talspop på engelska? Originellt och innovativt är bra.

Tråkigt hade dock TVE1:s kommentator som lät som hon tvingats arbeta men hellre hade stannat hemma. Kunde de inte hittat en enda Eurovisionsentusiast som med glimten i ögat och lite humor kunde guidat oss genom kvällen?

7 kommentarer:

Anonym sa...

"tvingats arbeta men hellre hade stannat hemma". Jag tycker vi svennar ska fundera lite på den. Kristian Luuk led av samma oentusiasm, kan jag berätta. Jag gillade Georgien bäst. Den var nästan i närheten av att låta som normal musik. De flesta andra bidrag sög kamel. Men - vinnarlåten förtjänade sin placering. Tack för ordet.

/Musikgeniet

Anonym sa...

Visst fanns det bättre låtar än Serbiens men jag tycker ändå att det var helt OK att de vann.

Allra roligast hade det dock varit om Ukraina vann - helt galen låt och framträdandet var ju inte sämre...

Allt gnäll och prat om att lägga ner pga östländernas kompisröstning är ju löjligt. Dels kompisröstar ju, som sagt, alla. Dessutom var väl många östländer med förra året också (?) och då vann Lordi stort. Jag vet inte om kritikerna räknar Finland som ett östland men själv ser jag Lordis vinst som ett tecken på att har man bara en tillräckligt bra, udda, eller rolig låt så kan man vinna vilket land man än representerar.

Go öst!!!

/Pia

Carin sa...

Musikgeniet: Georgien var väl okej, annars tycker jag inte nödvändigtvis att schlager måste låta som normal musik. Det är ju liksom en egen genre som för min del gärna får befinna sig i någon slags parallellvärld av nostalgi, humor, folklore och trallvänliga refränger.

Pia: Ja, Ukraina borde ha vunnit. Eftersom nu ändå ingen ville rösta på Frankrike... Varje gång jag hör den börjar jag skratta. Den låten kommer göra mig glad länge!
Håller med angående kompisröstningen. Det roliga var att de spanska eftersnackskritikerna var väldigt kritiska till resultatet, sedan när det skulle kommentera varje låt för sig visade det sig att de tyckte att just de östeuropeiska låtarna var bäst...

Unknown sa...

Kan inte annat än hålla med, ALLA får höga poäng av sina grannar inklusive Sverige så lägg ner tjatet! Bara för att "östarna" tycker det är roligare med melodifestival och är mer benägna till att lyfta luren och slösa en peng på att rösta, ska inte göra oss till dåliga förlorare! Tycker även att östarna har förstått att det gäller att vara inovativ och försöka nått nytt för att sticka ut, kom ihåg vitryskan eller ukrainskan för några år sen (Xena the warrior) som började med denna sort av chockbidrag! Annars så tycker jag att det var ovanlig låg kvalitet på festivalen detta året. Bara englands flyginstruktions bidrag får mig att längta tillbaks till 80-talets norksa trubadurer!!
Kvällens behållning: den makedonska poänguppläsaren som tvunget skulle sjunga en snutt från sitt eget bidrag i fjol...snacka om att vara ödmjuk, blyg och följa reglerna, vi borde alla lära av henne...härligt!! ;-)

Carin sa...

Daniel: Ja, det var ju underbart med tjejen som började sjunga, jag håller med! Fast jag tycker inte att nivån var låg, nåja Englands bidrag behöver vi ju inte orda så mycket om kanske, det var mest pinsamt...
Och precis, i öst har man lyckats motivera sina tittare att rösta. Här är det om sagt ingen som bryr sig och sedan reagerar man på att Spanien ger sin 12-poängare till Rumänien och skyller på att det finns så många rumänska immigranter här, ja men för tusan var med och rösta på nåt annat då då!!

Anonym sa...

Lite sen kommentar kanske...men...RÄTT LÁT VANN!!!!! /Natti

Carin sa...

Natti: Bättre sent än aldrig! :-)
Och vad ska jag säga..? Vid det här laget har jag ändå glömt alla låtar, så okej då, rätt låt vann!