torsdag 31 maj 2007

Automatiska telefonissor

Jag betalar mina räkningar via autogiro. När Vodafone skulle dra senaste räkningen fanns inga pengar på kontot. En argentinska ringde och läste upp ett långt manus om vad jag kunde göra för att betala i efterhand. Att hon var argentinska hör kanske inte hit, men deras dialekt är väldigt annorlunda och jag blir alltid antingen irriterad eller full i skratt.

Denna gången blev jag irriterad. Men det var mest för att hon inte gick att tala med. Vad jag än sa började hon läsa någonstans i manuset. Hon saknade helt improvisationsförmåga. Om det är ren information är det väk okej. Men hon ville att jag skulle ge henne mitt kreditkortsnummer. Jag sa att jag inte tyckte det kändes helt tryggt. Då fick jag alternativet att sätta in en summa på Vodafones konto, som inte stämde alls med det konto som stod på min senaste faktura. Paranoid av alla bedrägerier vägrade jag göra som hon sa. Varpå jag fick ett tredje alternativ, vänta på fakturan från Vodafone, gå till banken och sedan faxa insättningskvittot. Suck. Varför måste jag faxa för att bevisa att jag satt in pengar på deras konto? Och varför kan vi inte en gång för alla skrota faxen? Jag har ingen fax och blir omåttligt trött på alla som av någon anledning tycker att fax är mycket säkrare än e-mail.

Eftersom inte fakturan kom ringde jag upp Vodafone och betalade till sist med kreditkort i alla fall. Jag började bli lite orolig och insåg att jag inte skulle överleva om de spärrar mobilen. Men denna gång var det i alla fall jag som ringde upp och kunde därmed ganska säkert veta att det var med Vodafone jag talade.

Men varför kan de inte bara testa att dra pengarna någon dag senare, så hade alla blivit nöjda och glada?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Neeej men det skulle ju vara service och det sysslar inte Vodafone med i regel!

Anonym sa...

Det dar har hant mig nagra ganger under aren. Jag tycker det ar ganska smidigt att man kan betala med kreditkortet ett par veckor for sent. Movistar ar varre, de bara stanger av telefonen, Vodafone ringer ju alltid o sager till att man har ett recibo impagado.

Carin sa...

karlavagn: egentligen tror jag inte det är brist på service, inte just i det här fallet. Bara att de inte tänker, och kanske viss brist på kompetensutveckling av personalen.

anonym: jag håller till viss del med dig, ag är kanske lite gnällig. Jag är givetvis tacksam att de ringer innan de stänger av telefonen. Men i spanien finns väldigt mycket bedrägerier, och om någon som verkar ganska oproffesionell ringer och ber mig uppge mitt kontonummer blir jag lite misstänksam. Men nu löste jag ju det genom att ringa upp själv istället.

Anonym sa...

Jag tycker du var förståndig och håller helt med dig om brist på kompetensutveckling etc etc. Inte alls gnällig var du!