onsdag 16 maj 2007

SOS för allergiker

Regnet, följt av den kraftiga värmen, har lett till en aggressiv vår för allergiker här i Andalusien. Just nu är det oliv- och gräspollen som flyger runt i luften. Nivåerna är extrema och värre ska det bli de närmaste dagarna. 25 procent av befolkningen i städerna är allergiker, 15 procent på landsbygden. Man förespår att hälften av spanjorerna kommer lida av någon typ av allergi inom 15 år.

Jag har de senaste åren känt av viss pollenallergi, men aldrig tidigare som i år, då bortsett från nysningar och kli i näsan, även ögonen irriterar. Men nu har jag varit hos doktorn och fått piller och ögondroppar.

En intressant erfarenhet är dock att jag när jag bodde i Sverige hade mycket mer problem med vad jag trodde var damm- och kvalsterallergi inomhus. Men jag har nog aldrig bott så skitigt förr i hela mitt liv som under mina första åtta månader i Málaga, när jag pluggade och bodde tillsammans med tre andra studenter. Och allergin försvann helt. Min teori är att skulden har de svenska, välisolerade husen (som jag saknar mycket på vintern!). De är så täta och andas inte. Här har vi ju ett naturligt luftutbyte genom alla springor och otäta fönster.

6 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Japp, precis vad jag tror. Den svenska eller "västeuropeiska" inomhusluften är boven. Förr var ju husen inte sâ täta i Sverige heller. Även i lite fattigare men kalla länder som t.ex. Polen är allergisiffrorna mycket lägre.
Allergier bland barn blir bara vanligare i Sverige, och barnen är ju inne allt mer.
Här i södra Spanien har vi ju samma luft bâde ute och inne, och vâr kropp är ju trots allt gjord för att leva i en lite "skitig" miljö med damm, sand, pollen osv i luften, men med luftombyte. Att stänga in oss med torr luft, kvalster, mögel och plastmattor är nog inte bra.
Sen är ju pollenallergierna större i städerna, eftersom pollen samverkar med bilavgaser pâ nâgot vis.

kantorn sa...

Har man som vi, en gammal träkåk från 1906 så har man inget bekymmer med ventilationen! :-) Men så har vi ju ingen allergi heller å andra sidan så jag antar att jag måste bekräfta din iaktagelse.

Anne sa...

Usch stackars dig. Pollenallergi är not nice. Jag har dock tur som endast får ögonklåda men klarar mig undan nysningar och annat. Hoppas det vänder snart!

Carin sa...

anna malaga: jag tror den allra största boven är miljöföroreningarna, men de svenska moderna bostäderna gör ju inte saken bättre när vi väl är predestinerade för allergier. Hus som andas är bra!

kantorn: åh, vad mysigt det låter! nej, det ska nog till ytterligare några decennier för att vi ska hitta allergifällorna.

anne: nej, det är lite trist... fast det finns de som har det betydligt värre än jag...och det är ju som tur var bara några veckor om året!

Anonym sa...

Kan intyga att det var ett himla drag i Madrid i vintras. Har ALDRIG frysit så mycket INOMHUS någonsin och då är jag uppvuxen med kanske 18 grader inomhus dvs ingen sauna! Tack vare Anna Malagas blog så insåg jag att det ska vara så om man bor i Spanien. Så nu till vintern tänker jag försöka fixa tjocka gardiner, fler mattor etc.

Carin sa...

karlavagnen: jag vet, jag känner igen mig! fast jag trodde husen var bättre isolerade i Madrid än här nere i söder. alla svenskar som spenderat en vinter i Málaga säger det samma "jag har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv". Och spanjorerna undrar förvånat, "men det är ju mycket kallare i Sverige..."