söndag 27 maj 2007

Mission completed


Nu känner jag mig ännu lite mer spansk. Idag har jag gjort min demokratiska plikt och röstat i spanska kommunalvalet, mitt första. Här på Colegio Nuestra Señora de Gracia i mitt kvarter, lade jag min röst på miljöpartiet Los Verdes. Miljön är för mig den fråga med absolut högsta prioritet. En kompis till mig sa för ett tag sedan att han skulle vilja rösta på Los Verdes men att han väljer ett annat parti för att det skulle vara en bortkastad röst. Jag är nog lite mer visionär än så och hoppas jag kan bidra till att de gröna kommer in i kommunfullmäktige.

Dessutom har jag skickat blommogram till min älskade mamma på Mors Dag!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Vännen, Vad moget att gå och rösta. Jag saknade dig igår när det välte in 80 spansktalande gäster.... Puha, vilken pärs
Kramis

Unknown sa...

Gud vag jag har skrattat. Gjorde din test, som film blev jag Schindlers list, men det bästa var att som ledare blev jag Mother Teresa. Gud vad passande :-))

Thérèse sa...

Jag antar att du är svensk medborgare , får du rösta i Spanien då? Eller ja , det får d uppenbarligen... iallfall i kommunalvalen. Gäller det alla utlänningar bosatta i Spanien eller "bara" EU-medborgare. Trots att jag ott i Spanien har jag ingen oll på såna här regler

Anne sa...

Hm, jag ringde mamma men att skicka blommor låter som en klart bättre idé. Får göra det nästa gång.

Carin sa...

anne: ja visst är jag mogen :-)
oj, oj, 80 spanjorer! Men då fick du träna din spanska lite hoppas jag!
Hur sjutton kunde du bli Schindlers list??? hahaha Och Moder Teresa, grattis! Det låter fint :-) Kram på dig!

therese: ja, som EU-medborgare får du rösta i kommunvalet om du är skriven i din kommun och uttrycker din önskan att rösta, men du är inte automatiskt inskriven i röstlängden. Andra regler gäller för utlänningar sm inte är från EU, jag vet inte exakt hur det ser ut faktiskt, tror du måste ha bott i Spanien ett visst antal år, osv.

anne: ja, tacka vet jag Interflora! inte dumt alls faktiskt :-) och mamma blev så glad så!

Anna Malaga sa...

Bra gjort! Visst, en röst är bara en röst, men det ser bra ut om de gröna fâr mânga röster. En blâslampa i ryggen pâ resten.

Carin sa...

anna malaga: ja, så tänker jag med. Men jag förstår inte varför inte fler röstar grönt... Tyvärr tänker spanjorerna bara på vem som ska vinna, att lägga sin röst på någon som inte har chans till borgmästarposten är bortkastat enligt de flesta, för att inte tala om de inte kommer in i fullmäktige.