lördag 10 mars 2007

Bra TV – fel sändningstid

Jag klagar ganska ofta på spansk TV och tittar inte på så mycket mer än på nyheterna, och så "Vänner" på Cuatro när jag äter lunch. Reklamavbrotten är så långa (20 minuter) att en vanlig film varar till två på natten, så det blir DVD istället. Något större utbud av intressanta debattprogram eller dokumentärer har jag inte heller upptäckt.

Av en slump har jag några lördagar dock råkat se "Informe Semanal" på TVE1, med fördjupande reportage om ett urval av veckans nyheter. Det här är riktigt bra TV och jag tycker det är synd att de väljer att sända 21.30 en lördag – sämsta möjliga sändningstid. Ultimat vore söndag kväll.

Jag vill i alla fall slå ett slag för detta nyhetsprogram. Idag handlade det om offren i terroristattentatet i Madrid 11 mars 2004 (tre år sedan imorgon), kampen mot Alzheimer, veckans konferens i Madrid med kvinnor från Afrika och Spanien samt den colombianska byn Aracataca, verklighetens motsvarighet till Macondo i "Cien años de soledad" ("Hundra år av ensamhet") av nobelpristagaren Gabriel García Márquez. Boken firar 40-årsjubileum i år.

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Ja, det är ett bra och varierat nyhetsprogram.
Jag tittar inte mycket, och isf mest pâ digitalkanalerna, men mina "nationella" favoriter är Callejeros och alla Jesus Quinteros program: El loco de la Colina, Cuerda de presos, Ratones Colorados, El Vagamundo osv.

Carin sa...

Tack för tipsen Anna! El loco har jag sett lite grand på och kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar honom eller om han är störig, men jag lutar åt att han är cool så jag får kanske checka hans övriga program också.