torsdag 29 mars 2007

Jag behöver snart hjälm

Jag fortsätter stånga huvudet mot väggen.

Jag har en serie där jag intervjuar spanjorer på jobbet, de berättar vad de gillar med sitt yrke och inte, vilken utbildning de har, vad de tjänar, någon anekdot, osv. Förra månaden var det Portillo. Största bussbolaget på Costa del Sol. De kunde inte hjälpa mig med en intervju med en busschaufför. Det gick inte. Det var bättre att jag ringde ett annat bolag.

Nu har jag just talat med Mercadona, en stor spansk livsmedelskedja, känd för sin goda personalpolitik. Jag ringde en av butikerna i Málaga, blev ombedd att kontakta huvudkontoret i Valencia, där får jag veta att Mercadona inte tillåter några som helst intervjuer med de anställda. Jag blev alldeles tyst. Var tvungen att upprepa vad han sagt för att vara säker på att jag inte missförstått. "Tycker du det är konstigt?", frågade han mig. Och kanske tur att jag sällan finner orden i rätt ögonblick utan tackade och lade på.

Visst är det här ett mycket dåligt tecken? Och hur sjutton tänker de? Sanningen är att artiklarna i ganska stor utsträckning är bra reklam för företaget. Det handlar inte om någon kritisk, grävande journalistik. Utan kort och gott om att personifiera, ge namn, ett ansikte, presentera människan bakom alla dem vi möter dagligen i mycket opersonliga situationer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu verkar det som att Mercadona har något mycket fuffens för sig. Typiskt. I den lilla byn jag semestrar i på sommaren finns inget annat att göra än att gå på standen, fika eller gå på Mercadona. För oss blir Mercadona lika spännande som ett större köpcentrum fyllt med butiker. Men nu är jag osäker på om jag vill gynna Mercadona mer. Har redan bojkottat Lidl på grund av deras låga syn på etik.

Carin sa...

Ja, eller hur? Om man inte vill tala med media, tänker man ju direkt, "vad har de för skumma grejer på gång?" Undrar hur deras mediapolicy ser ut? Har ni Eroski i er lilla by? De var nämligen betydligt mer tillmöstegående :)

Anonym sa...

Tyvärr inget Eroski. Det finns ett Caprabo. Ännu bättre är det när man åker två mil bort och får gå på Carrefour, där har de ju seriös shopping :-) Men de är säkert också skumma... I höstas när jag var nere i Barcelona såg jag dock att en som var med i OT var frutero på vårt närmaste Carrefour så det kanske har fått lite kändisstatus nu.