söndag 11 mars 2007

Svart choklad

Efter en hälsodag måste man ha choklad. Ja, det får finnas gränser. Så jag passerade vårt lilla jourlivs på vägen hem. Hittade ingen mörk choklad så jag frågade killen i kassan efter "chocolate negro", som det heter på spanska. Killen var svart, troligen talade han inte så bra spanska och förstod inte var det var för slags choklad jag ville ha. Jag inser att det inte är en rasistisk kommentar, ändå kände jag mig lite som när "negerboll" bytte namn till "chokladboll" och man råkade säga fel.

Jag tog det mörkaste de hade, 50 % kakao, och killen frågade om jag hade hittat vad sökte. Varpå jag gjorde en lång utläggning om kakaohalten, att det helst ska vara 70 %, att det är nyttigare än mjölkchoklad, att ett vanligt märke är Lindt men att det ju förstås finns andra, osv.

Ibland blir jag lite trött på mig själv. Men så serviceminded som han var kommer han säkert beställa hem en låda.

3 kommentarer:

Frederick sa...

Domori
Ja, det finns andra på den sidan också, men den är en liten favorit. Hoppas du hittar något. Mörk choklad kan man inte vara utan...

Anna Malaga sa...

Haha, han trodde kanke du sa: "Tienen chocolate, negro?"
;-)

Carin sa...

verbal kint: Hehe, oj, oj, vilket paradis! Men riktigt så illa är det inte att jag måsteb beställa på nätet. Det finns mörk choklad i Málaga, det var min lilla affär på hörnet som inte hade just igår. Vanligtvis är det inga problem att få tag på. Som tur är!

Anna: ja, hahaha, kanske... hoppas inte... :)