fredag 30 mars 2007

Misa de Réquiem

Igår inleddes påsken, "Semana Santa", officiellt då jag var på påskkonsert på Teatro Cervantes, Réquiem av Verdi med Málagas symfoniorkester, kör och fyra solister. Det var min första klassiska konsert där och mycket speciellt och vackert. Jag tror faktiskt inte jag varit på klassisk konsert sedan jag var på Lunds konserthus en gång när jag var runt 10 år.

Mina tankar far iväg och jag önskar att jag kunde gå mer in i musiken och inte sitta och fundera på saker som vem jag ska ringa imorgon och vad jag ska äta när jag kommer ut. Jag var väldigt hungrig... Men kanske det är en vanesak att lyssna på musik, något som kräver aktiv träning. Jag menar att verkligen kunna lyssna. Som meditation.

Bäst tyckte jag om de starka avsnitten när hela kören tog i och de gigantiska trummorna. Fortissimo!

Teatro Cervantes rekommenderar jag skarpt. Jag har varit där många gånger på jazzfestival, konserter och andra evenemang och kvaliteten är alltid mycket hög. Dessutom är det en vacker teater, och lagom stor (eller liten) så att du känner dig hemma.

2 kommentarer:

Unknown sa...

ooohhhhh!!!!!!
Verdis Requiem e en hojdare!!!
Att lyssna pa Dies Irae, som formodligen e de stycket du menar, ar nog de narmaste en religios uppenbarelse jag nagonsin kommer till.....(ehh....konstig mening, men du forstar?)

Carin sa...

Ja, det var en höjdare! Jag förstår precis vad du menar. Tack för styckena förresten!! :)