fredag 16 mars 2007

Kulturkrock

–Do you speak english?
Killen kommer fram och ställer sig två decimeter framför mig när jag står och stretchar på strandpromenaden. Jag tar besvärat ur hörlurarna.
–Yes.
–Can I talk to you?
–Yes... do you want to ask me something?
–Yes.
–What?
–I want to talk to you.
–Sorry, but do you want anything special?
–Yes, I want to talk to you.

Jag ger upp, skakar på huvudet, stoppar in hörlurarna igen, tittar åt ett annat håll. Killen, som inte är spanjor, går. Och jag känner mig som en verkligt otrevlig typ. Sliten mellan irritationen över att han väljer att komma fram till mig i ett ögonblick när han kan få sina fördomar bekräftade. Jag kommer att avvisa honom. Och besvikelsen över att jag inte fick ur mig rätt ord och helt enkelt sa som det var: "Det passar inte just nu, jag vill gärna fokusera på vad jag håller på med. Jag vill inte prata, med någon".

Inga kommentarer: