torsdag 15 mars 2007

Gnälltant

Ibland gnäller jag mycket. Över hur saker och ting är och visst sitter jag på svaren om hur det borde vara i den bästa av världar. Jag vill poängtera att jag älskar Spanien över allt annat. Här finns mitt hjärta och det är ganska troligt att jag blir kvar här för resten av mitt liv. Jag njuter av varje dag av mitt liv här, men reflekterar samtidigt mycket över olikheter och saker som frustrerar och oroar mig. Hade jag bott kvar i Solna och startat min blogg som svensk i Sverige, hade jag gnällt och haft åsikter om livet där.
För mig är Málaga generellt sett en bättre plats att vara på och jag hoppas ge en balanserad bild av hur det är att leva som nyinflyttad i Spanien. Om inte, tål jag kritik.

Vardagen här är varken en solig siesta med "tinto de verano" under ett parasoll på stranden, eller en ständig kamp mot en trög byråkrati. Det är kort och kort livet. Som över allt annars. "Same same but different".

4 kommentarer:

Frederick sa...

"...ganska troligt att jag blir kvar här för resten av mitt liv."
Kanske måste man lämna sitt hemland (eller kanske hem eller rötter är ett bättre uttryck) för att på riktigt kunna göra den funderaren. Märker att jag aldrig har tänkt så, om att sitta här i Stockholm menar jag. Hm, nu fick jag nåt att fundera på...

Carin sa...

Jag vet inte. Jag tycker inte det känns helt naturligt att tänka i termer av "för evigt" egentligen. Jag flyttar sällan tillbaka till ett ställe, däremot ofta vidare av olika anledningar. Men eftersom folk så ofta ställer frågan "blir du kvar där nu?", så funderar man ju över det. Jag kanske flyttar till Sverige eller Baskien eller Kina... vad jag menar är väl mest att jag inte är ett dugg främmande för att stanna här på Costa del Sol. Det känns inte läskigt och är inget som skrämmer mig. Just nu är det hemma för mig.

Frederick sa...

Home is where your heart is

Carin sa...

Precis! :)